maanantai 12. kesäkuuta 2017

Kihlaus luostarissa Pietarin Kamarioopperassa, 9.6.2017


KIHLAUS LUOSTARISSA
 
Pääsin nyt toisen kerran viikon sisään seuraamaan Pietarin Kamarioopperan esitystä, tällä kertaa heidän kotinäyttämöllään Pietarissa. Oopperan kotisali sijaitsee melko lähellä Mariinski-teatteria ja sinne pääsee Nevski Prospektilta samoilla busseilla sekä useammalla muuallakin Ploschad Trudalle menevällä bussilla ja trollikalla (5, 22). Kooltaan sali ei ole suuren suuri, mutta kultakoristeissa ei ole säästelty ja mielenkiintoisia esityksiä Kamariooppera saa siellä aikaiseksi.

Tällä kertaa oli vuorossa Sergei Prokofjevin Kihlaus luostarissa, jota ei kovin paljon venäjänkielisen maailman ulkopuolella esitetäkään. Juoneltaanhan ooppera on tyypillinen ooppera buffa; rakastavaiset parit juonittelevat ja henkilöitä luullaan ihan muiksi kuin he ovat, mutta lopussa väärinkäsitykset selviävät ja kaikki saavat toisensa.
Musiikiltaan kyseessä on taas hyvin Prokofjevin teokseksi tunnistettava ooppera. Todella hienoa musiikkia: kauniita melodioita ja iskeviä tyylinvaihdoksia. Olen pitänyt aiemmistakin näkemistäni Prokofjevin oopperoista, joten en ollut yllättynyt, kun tämäkin oli mielestäni hyvä. Ja Kamarioopperan pieni orkesteri kapellimestari Maksim Valkovin johdolla soitti todella hienosti.

Oopperan ohjaus (Juri Aleksandrov) oli varsin omaperäinen. Kuvaavaa on ehkä se, että ohjelmalehtisessä ei ollut kunnollista juonenkuvausta lainkaan, vaan vain ohjaajan kevyt tarina. Ohjausta oli viety farssimaisempaan suuntaan ja ainakin minun vieruskavereitani se miellytti; itse olisin pärjännyt vähän vähemmälläkin säheltämisellä. Kuoron esiintyminen aerobic-tunnilla oli hieman kumma ratkaisu, mutta luostarin munkkien juhlakohtaus oli taas suorastaan hieno esitys.


Yksi hupaisimpia kohtauksia esityksessä oli, kun Don Jerome yritti valloittaa orkesterin johtamisen kapellimestarilta. Maksim Valkov osoittautui kapellimestariuden lisäksi olevan myös varsin lahjakas koomikko. Kun hän totesi kohta pyytävänsä ammattiliiton apuun, niin varmaankin jokainen yleisön jäsen alkoi nauraa (pois luettuna mahdolliset venäjää osaamattomat kuuntelijat tietenkin).


Solistit olivat jälleen huippuluokkaa. Ihan puhtaasti henkilökohtaisesti pidin eniten Vsevolod Kalmykovista Don Jeromen roolissa, Egor Chubakovista Don Ferdinandina ja Viktoria Martemyanovasta Clarana. Osittain laulajista pääsi nauttimaan todella lähietäisyydeltä, sillä jotkut lauloivat pätkiä myös katsomon edessä ja katsomoa halkovalla käytävällä. Venäjällä katsomoa käytetään säännöllisesti näyttämönä ja olen kerran Prokofjevin Sodan ja rauhan esityksessä hätkähtänyt pahan kerran, kun katsomossa vieressäni istunut herrasmies ponnahti kesken näytöksen pystyyn ja alkoi laulaa. Olinkin vähän ihmetellyt hänen poikkeuksellisen tyylikästä asuaan.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti