maanantai 21. lokakuuta 2019

Vera Sheloga ja Kaštšei Kuolematon Nukketeatteri Sammossa, 18.10.2019



Säveltäjä Nikolai Rimski-Korsakovin syntymästä on tänä vuonna kulunut 175 vuotta ja ennätin jo ajattelemaan, että juhlavuosi sujahtaa Suomessa ohi ilman minkäänlaista huomiota, mutta onneksi Rimski-Korsakov 175 työryhmä ja Fantasiaooppera ry pelastivat vuoden esittämällä kaksi Rimski-Korsakovin pienoisoopperaa (Vera Sheloga ja Kaštšei Kuolematon), joita ei ilmeisesti ole aiemmin Suomessa esitettykään. Näin itse Kaštšei Kuolemattoman toukokuussa Pietarissa, mutta Vera Sheloga oli minullekin uusi tuttavuus.

Ilta alkoi Vera Shelogalla, jossa nimihenkilön mies on sodan jäljiltä vielä poissa kotoa. Tällä välin Vera on synnyttänyt lapsen, jonka isä on toinen mies, joka kuitenkin jätti hänet. Vera paljastaa uskottomuutensa sisarelleen ja kun hänen aviomiehensä palaa kotiin ja tiedustelee, kuka lapsi on, sisar tunnustaa tämän omakseen.

Teos oli intensiivinen tarina, jossa jännite säilyi alusta loppuun. Onnettoman Veran tarina eli musiikissa ja aluksi huolettoman sisaren maailma särkyy katsojan silmien edessä. Tuuli Elinä Kilpelä teki hienon roolityön ahdistuneena Verana.

Laulajien venäjän ääntämystä ei parhaalla tahdollakaan voi kehua, joten olin erittäin tyytyväinen siihen, että ooppera oli tekstitetty suomeksi. Toki venäjä on haastava kieli laulaa, varsinkin kun venäläisistä oopperoista ei länsimaissa esitetä kuin muutamia, joten harjoitusta ei kovin paljoa tule, mutta kieltämättä harmitti, kun iso osa tekstistä ei oikein edes muistuttanut venäjää.  

Väliajan jälkeen vuorossa oli Kaštšei Kuolematon, jonka juonen voi lukea toukokuisesta blogistani https://oopperadonna.blogspot.com/2019/05/. Oli todella mielenkiintoista nähdä kaksi niin erityyppistä versiota samasta oopperasta näinkin lyhyen ajan sisällä. Ville Saukkosen ohjaus oli mielestäni molemmissa illan oopperoissa erittäin onnistunut. Kaštšei Kuolemattomassa Saukkonen oli etäännyttänyt oopperaa kansantarinasta ja hänen versionsa oli mielestäni ehdottomasti verevämpi kuin Mariinskin ja pidin siitä kovasti.

Sankariparin asu toi mieleeni Ruotsi-Suomi maaottelun tuulipuvut muutaman vuosikymmenen takaa, mutta herttaisen parin he (Emmi Kaijansinkko ja Olli-Tapio Tikkanen) muodostivat. Illan ehdoton kuningatar oli kylläkin Kashejevna (translitterointi on tässä vähän epälooginen, sillä venäjässä molemmissa nimissä on sama s) roolin laulanut Karoliina Laurila-McLoud. Missä ihmeessä tämä upea laulaja on oikein ollut piilossa?! Hänen Venäjän ääntämyksensäkin oli hyvää ja ääni suorastaan hiveli korvia. Upeaa! Ja ylitsepursuavan korea pukukin sopi täydellisesti Kashejevna rooliin.  

Oopperoiden visualisoinnista vastasi Hanna Hakkarainen. Lavasteilla teokset eivät koreilleet, mutta molemmat ratkaisut olivat toimivia. Vera Shelogan neuvostoliittolaiset asut särähtivät hieman silmiini, mutta tarina oli toisaalta kyllä aika ajaton. Kaštšein puvustus oli ehdottoman onnistunut. Vähän kreisi, mutta tarinaan ja henkilöihinkin sopiva.

Molempien oopperojen säestäjä oli pianisti Tuure Juutilainen. Uskomattoman hyvin Rimski-Korsakovin musiikki sopikin pelkällä pianolla soitettavaksi. Juutilaisen työskentelyä oli nautinto seurata ja olin illan jälkeen aivan liekeissä. Suuri kiitos kaikille työryhmäläisille ja esiintyjille tästä harvinaisesta nautinnosta!

Vera Sheloga


Kaštšei Kuolematon 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti