maanantai 10. joulukuuta 2018

Benvenuto Cellini Mariinski-teatterin Konserttisalissa Pietarissa, 8.12.2018

Paikallisten ystävieni kanssa syödyn myöhäisen lounaan jälkeen (voin muuten suositella Biblioteka nimistä ravintolaa osoitteessa Nevsky 20 – hyvä ruoka ja palvelu ja kohtuulliset hinnat) kiirehdin vielä illaksi takaisin Mariinskiin, tällä kertaa sen konserttisaliin kuuntelemaan Hector Berlioz’n oopperan Benvenuto Cellini. Näissä konserttisalin esityksissä ei koskaan tiedä, onko ns. konserttiversio sellainen, jossa esiintyjät seisovat rivissä näyttämöllä vai onko kyseessä kuitenkin ohjattu ooppera. Tällä kertaa kyseessä oli ihan kunnon ooppera, jonka ohjauksesta vastasi Vasili Barhatov.

Ooppera kertoo kuvanveistäjä Benvenuto Cellinistä, joka on rakastanut Teresaan. Vaikka tyttökin on rakastunut häneen, niin hänen isänsä haluaa hänen menevät naimisiin toisen kuvanveistäjä Fieramoscan kanssa. Paavi Clement VII antaa Cellinin tehtäväksi tehdä patsaan, mutta tehtävän esteeksi tulee kaikenlaista (karkaamisyritys Teresan kanssa ja tappo). Lopulta kaikki selviää, Cellinin patsas valmistuu ja nuori pari saa toisensa.

Benvenuto Celliniä esitetään kohtuullisen harvoin ja syyksi on väitetty sen teknistä vaikeutta. Kieltämättä aarioissa vaadittiin laajoja äänialoja, joten ehkä syy on ainakin osittain oikeakin. Mutta pakko on myös todeta, että ei juonessakaan kyllä mitään todella ainutlaatuista ole. Barhatovin ohjaus oli siirtänyt teoksen noin suurin piirtein nykyaikaan ja alkuperäiset munkkinaamioasut olivat muuttuneet jäniksiksi ja kuvanveistäjästä oli tullut kultaseppä. Ehkä ratkaisu oli ihan oikea, sillä totesin itsekin nauravani muutamille oopperan vitseille ihan ääneen.

Teresan roolin laulaneella Violetta Lukjanenkolla oli todella kauniin kuuloinen, notkea ääni. Hänen aariansa olivat suorastaan nautittavia. Pidin myös kovasti paavi Klemens VII roolin laulaneesta Gennadi Bezzubenkovista. Upea laulutekniikka! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti