torstai 19. joulukuuta 2019

I väntan på en jordbävning ja Oikeusjuttu Espoon Kulttuurikeskuksen Louhisalissa, 5.12.2019


Suomalainen kamariooppera on ottanut tehtäväkseen tuoda näyttämölle nimenomaan suomalaisia uusia kamarioopperoita, mikä me voimme olla vain iloisia. Tämän syksyn ohjelmistossa oli 30-vuotisjuhlien kunniaksi peräti kaksi uutta teosta: Uljas Pulkkiksen I väntan på en jorbävning (Ennen maanjäristystä), joka perustuu Zinaida Lindénin samannimiseen romaaniin ja Paavo Korpijaakon Oikeusjuttu, joka puolestaa perustuu Franz Kafkan romaaniin. Molemmissa esityksissä oli sama työryhmä ja samat solisit.

I väntan på en jordbävning kertoo venäläisestä miehestä, joka on muuttanut Japaniin ja valmistautuu elämänsä ensimmäiseen sumo-painiotteluun. Hän käy mielessään läpi kohtaamisiaan eri ihmisten kanssa, myös kiehtovan Taekon.

Pidin aikoinaan kovasti Lindénin kirjasta, mutta ooppera ei mielestäni aivan tavoittanut teoksen henkeä. Kirja ja ooppera ovat tietenkin sen verran erilaisia ilmailumuotoja, että ei ole mitenkään ihme, jos teokset ovat erilaisen tuntuisia. Teoksen musiikki kuitenkin sopi tarinaan. Pääosan esittäjä Gabriel Suovanen Ivan Demidovina tuntui laulavan suorastaan varovasti ja ehkä silläkin oli vaikutusta siihen, että ooppera ei tehnyt samanlaista vaikutusta kuin kirja. Tosin pakko todeta, että Suovanen on fyysisesti tosi hyvässä kunnossa; sen verran pitkään hän teki laulujaksojen välissä punnerruksia, että siihen ei moni oopperalaulaja kykene. Annami Hylkilä Taekona oli todella hyvä ja häntä olisin kuullut mielelläni vaikka enemmänkin.

Kafkan Oikeusjuttukin on monelle tuttu teos. Sehän kertoo miehestä (Josef K.), joka pidätetään ja häntä syytetään rikoksesta, jota ei kuitenkaan koskaan määritetä hänelle sen tarkemmin. Teos on siis kuvaus miehestä, joka pyristelee sokkona absurdissa tilanteessa.

Oikeusjutun musiikki sopi teokseen todella hyvin. Jos elämä on omituista, niin musiikkikaan ei ole aivan suoraviivaista. Myös esiintyjät vaihtoivat roolista toiseen vaihtamalla hieman asujaan ja koko näyttämö oli kuin värikäs kaleidoskooppi todellisuudesta. Tanssija Janne Marja-Aho toimi tarinan kertojana ja hän oli suorastaan huikean hyvä. Ohjaaja Vilppu Kiljunen otti kaiken irti hänen hienosta liikekielestään ja vivahteikkaasta esiintymisestään.

Oikeusjutussa myös Gabriel Suovanen päästi äänensä irti ja lavalla oli aivan eri ihminen kuin ennen väliaikaa nähdyssä toisessa oopperassa. Esitys oli vauhdikas ja myös muut solistit laittoivat parastaan (osa luonnolliseti paremmin kuin toiset). Kaiken kaikkiaan pidin Oikeusjutusta esityksenä enemmän ja se oli hyvä päätös illalle.

I väntan på en jordbävning

Oikeusjuttu


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti