En vieläkään
malttanut jättää Mariinsky-teatterin Nikolai Rimski-Korsakovin juhlavuoden
esityksiä rauhaan, vaan pyrähdin Pietariin katsomaan Rimski-Korsakovin parhaaksi
kehuttua oopperaa Legendaa näkymättömästä Kitežin kaupungista ja
Fevronija-neidosta, jota ei kovin usein länsimaissa esitetä.
Ihan aluksi on todettaa, että en nyt
ihan täysin ole samaa mieltä niiden kanssa jotka pitävät teosta mestarillisena
– ainakaan tämän esityksen pohjalta. Pidin kyllä ohjauksesta, joka oli
yksinkertainen, mutta varsinkin ajoittain tosi tehokas. Puvustus oli erikoinen:
ikään kuin puvustaja ei olisi osannut päättää, mille vuosisadalle tapahtumat
sijoittuvat. Ja eläimetkin olivat pukeutuneet tavallisiin vaatteisiin esim.
paratiisin lintu oli vanha mummo huivi päässä. Lavastuskin oli varsin olematon,
mutta ihan hyvä, sillä se antoi tilaa joukkokohtauksille. Ja
tataaripäälliköiden nosturihevonen oli aivan mahtava!
Musiikillisesti ooppera oli vain osan
aikaa minun makuuni. Kolmas näytös joukkokohtauksineen oli oopperan
herkullisinta antia. Pojarokin ja kaupunkilaisten vuoropuhelu oli täynnä
jännitettä ja voimaa. Toisaalta aina kun Fevronija oli lavalla, oopperan veto
lössähti ja siinä mielessä hän oli lavalla aivan liian paljon. Oopperan neljäs
näytös olikin mielestäni lähes turha. Venäjän kirkon ylistys ei oikein purrut
eikä Irina Churilova saanut henkeä puhallettua Fevronijaan, mikä hänen
puolustuksekseen sanottakoon ei tosin ole ihme, koska ylettömän hyveellisen ja
viattoman tytön roolissa ei juuri ollut mihin tarttua.
Laulajista Andrei Popov teki upean
roolin juoppona hulluuteen vaipuvana Grishana ja hänen äänensäkin sopi hyvin
rooliin. Vladimir Felyauer Burundai-tataarina oli myös erinomainen. Ei
laulajissa muutenkaan mitään vikaa ollut, mutta varsin yksiulotteisiin
hahmoihin oli varmasti vaikea saada tunnetta mukaan. Tällä kertaa se onnistui parhaiten joukon pahiksilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti