torstai 25. heinäkuuta 2019

Rosvot Savonlinnan oopperajuhlilla, 20.7.2019


Ensimmäistä kertaa Suomessa esiintynyt maailmankuulu Milanon La Scala -oopperatalo oli sellainen tapaus Savonlinnan oopperajuhlilla, että lippujen myynti sujui kuin siimaa. Mutta täyteenkään myydyt näytännöt eivät olisi riittäneet esitysten rahoittamiseen ilman sponsorirahaa, joista siis suuri kiitos! La Scala toi Savonlinnaan yhden Verdin harvemmin esitetyista varhaisemmista oopperoista – Rosvot. Oopperan juoni perustuu paljon pitempään näytelmään ja se varmaan onkin vaikuttanut libreton heikkouteen.

Ooppera kertoo Kreivi Massimilianon pojasta Carlosta, joka on ajautunut rosvoksi ja jättänyt jälkeensä kihlattunsa Amalian. Carlon veli Francesco juonittelee valtaa itselleen ja kertoo Massimilianolle ja Amalialle Carlon kuolleen. Massimiliano saa kohtauksen ja häntä luullaan kuolleeksi. Francesco vangitsee hänet luolaan ja haluaa naida Amalian, joka pakenee metsään. Carlo ja Amalia kohtaavat metsässä. Carlo törmää myöhemmin myös Massimilianoon, joka ei tunnista häntä. Rosvot hyökkäävät Francescon linnaan. Francesco kuolee ja rosvot vangitsevat Amalian, joka vannoo rakkauttaan Carloon tämän teoista huolimatta. Carlo surmaa hänet silti.

Oopperan ohjaus oli minusta suoraan sanottuna huono. Porukka säntäili pitkin poikin lavaa ja pääparin rakkauteenkin oli vähän vaikea uskoa, kun he rakkautta vannoessaankin seisoivat rinnakkain koskettamatta toisiaan tai edes katsomatta toisiaan kohti. Tarina olisi ollut paljon uskottavampi, jos sitä olisi vain kuunnellut silmät kiinni.

Lavastus oli aika yksinkertainen, mutta niinhän se usein Olavinlinnassa on, kun se nyt kuitenkin on kivilinna. Puvustuksesta pidin, se sopi esitykseen oikein hyvin ja tanssijoiden asut naamioineen olivat oikein kivoja.

Rosvojen musiikki on myös kaunista, vaikka ei sisälläkään samanlaisia hittiaarioita kuin tunnetuimmat Verdin oopperoista. Kapellimestari Michele Mariotti ja La Scalan orkesteri saivat musiikin hehkumaan ja erityisesti Amalian roolin laulanut Lisette Oropesa teki vaikutuksen upealla laulullaan. Pidin myös erittäin paljon Massimilianon roolin laulaneesta Michele Pertusista sekä Francescon roolin laulaneesta Massimo Cavallettista.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti