perjantai 1. marraskuuta 2019

Orfeus ja Eurydike Musiikkitalossa, 31.10.2019


Christoph Willibald Gluck on yksi tunnetuimpia barokkioopperan säveltäjiä. Hän oli säveltänyt kolmisenkymmentä oopperaa, kun hän teki ensimmäisen ns. reformioopperansa Orfeuksen ja Eurydiken, jossa hän puhdisti sävelkielen ylenmääräisistä ”livertelyistä” ja jätti käytöstä myös yhden barokkioopperalle tyypillisimmistä piirteistä, jossa paria riviä tekstiä toistetaan pitkähkön aarian verran. Nyt tämä ooppera esitettiin Musiikkitalossa Magnus Lindberg -festivaalin viimeisenä konserttina.

Lukuisat oopperasäveltäjät ovat käsitelleet teoksissaan Orfeuksen ja Eurydiken tarinaa, joten juoni on tuttu. Orfeuksen puoliso Eurydike kuolee ja Orfeus menee noutamaan häntä Manalasta. Ehtona Eyrudiken eloon heräämiselle on, että Orfeus ei katso häneen ennen maan päälle paluuta. Tietenkin Orfeus vilkaisee ja Eurydike kuolee uudelleen. Tässä versiossa Amor herättää hänet kuitenkin uudelleen henkiin ja Orfeus ja Eurydike pääsevät kuin pääsevätkin jälleen nauttimaan yhteisestä elämästä.

Gluckin perinteinen barokkiooppera oli minulle tuttua, mutta oli hienoa kuulla häneltä näin erityyppinen ooppera. Vaikka henkeäsalpaavat kuvioinnit teoksesta puuttuivatkin, niin pidin oopperan sävelkielestä todella paljon. Radion Sinfoniaorkesteri (RSO) ei ollut lavalla suurimmalla miehityksellään, mikä olikin oikein, kun kyseessä oli barokkiooppera. Kun olen viimeaikoina kuullut useammankin kyseisen tyypin oopperan barokkiorkesterien säestämänä, niin oli mielenkiintoista kuulla, miten erilainen sointi nykysoittimilla teoksiin saadaan. RSO suoriutui tehtävästään kunnialla; kapellimestari Fabio Biondi loi soittajien kanssa pehmeän lämpimän soinnin, joka ei toki ollut tyypillinen barokkisointi, mutta sopi tähän oopperaan silti mielestäni oikein hyvin. Erikoisen ilahtunut olin Orfeuksen aariaa säestäneestä harpusta (harpisti Sivan Magen); oli hienoa kerrankin nähdä ja kuulla harppu keskiössä (ihan fyysisestikin, sillä soitin oli sijoitettu orkesterin keskelle, kun se yleensä lymyilee jossain laitamilla).

Illan solistit olivat huippuluokkaa. Amorin pienehkössä roolissa esiintyi normaalilla varmuudellaan Tuuli Lindeberg. Pääroolin Orfeuksena lauloi mezzosopraano Caitlin Hulcup, jonka äänen sävy ja laadun tasaisuus oli hämmentävän hieno. Olisipa joskus mukava kuulla häntä muutenkin kuin konserttiversiossa. Komeasti hän lauloi nytkin ja erityisesti hittiaaria Che faró senza Euridice? hiveli korviani. Mutta illan kuningatar oli kyllä Helena Juntunen Eurydikenä. Alan entistä enemmän olla sitä mieltä, että hän voisi laulaa vaikka huonekalun kokoamisohjetta ja hän saisi se elämään silmiemme edessä. Huikeaa äänenkäyttöä ja eläytymistä, joka sai yleisön haltioitumaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti