tiistai 3. maaliskuuta 2020

Ihmissydän Musiikkitalon Camerata-salissa, 28.2.2020


Vaikka en ole maailman suurin modernin oopperan fani, niin käyn tietysti kaikki vastaantulevat uudet modernitkin oopperat katsomassa ja joskus sitä törmää teoksiin, jotka todella ovat näkemisen ja kuulemisen arvoisia. Heinz-Juhani Hofmannin Ihmissydän on yksi sellainen ooppera. Se ei todellakaan päästä kuulijaansa helpolla, mutta teos saa ajatukset pyörimään päässä.

Ihmissydän on monologiooppera, joka kertoo pedofiliasta: itse teosta ja sen seurauksista. Kuulija voi nähdä edessään lapsen, tämän hajonneen minuuden, hyväksikäytön ja mitä siitä seuraa. En siis ehkä voi suositella teosta kovin herkille ihmisille aiheen tärkeydestä huolimatta.

Ihmissydämen sydän eli laulaja oli Jutta Seppinen. Tai ehkä laulaja on liian rajaava sana käytettäväksi tässä yhteydessä. Hän puhui, lauloi, tanssi, liikkui, esitti; hän oli kaiken keskiö, sillä lavalla oli hänen lisäkseen vain kaksi nuottitelinettä ja vesiastia sekä tietysti valoteknikko Jukka Kolimaan valaistus. Itse äänimaailma koostui Seppisen luonnollisen puheen ja laulun lisäksi nauhalta tulevasta äänestä, joka oli pääosin Seppisen omaa ääntä elektronisesti käsiteltynä. Tässä teoksessa jos missä voi sanoa, että ilman loistavaa Jutta Seppistä teosta ei olisi ollut. Tosin yhtä hyvin voi sanoa, että ilman Petri Kekonin ohjausta ja koreografiaa tai ääniteknikko Anders Pohjolan työtä teosta ei olisi ollut. Tekijät olivat yhdessä luoneet upean kokonaisuuden.  

Kun teos alkoi, olin hetken aikaa ymmälläni. Tuntui kuin esitys olisi alkanut keskeltä jotakin: nopeatempoinen sanojen toistelu ja hypnoottinen rytmi ei vielä kiinnittynyt mihinkään. Mutta mitä pitemmälle teos eteni, sitä enemmän se imaisi mukaansa ja sitä selvemmin alun irralliselta vaikuttanut hoenta liittyi osaksi kokonaisuutta. Kun teoksen lopulla Seppinen esitti peräkkäin sekä aikuista hyväksikäyttäjää että hyväksikäytettyä lasta, niin yksikään katsoja ei varmasti jäänyt välinpitämättömäksi. Kohtaus oli uskomattoman kauhea, raaka, mutta todella vaikuttava. Hiljaiseksi vei.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti