perjantai 29. joulukuuta 2017

La Traviata Suomen Kansallisoopperassa, 27.12.2017


Vuoden viimeiseksi oopperakseni päätyi sitten Verdin La Traviata, kun halusin esitellä hieman vähemmän oopperaa harrastavalle ystävälleni jonkun klassikko-oopperan. Vaikka La Traviataa ei koskaan olisi nähnytkään, niin jokainen varmasti tunnistaa kuulleensa joitain pätkiä sen musiikista. Tämän lisäksi ooppera perustuu Alexandre Dumas’n (poika) romaaniin Kamelianainen, jonka tarinan keuhkosairaasta kurtisaanista, johon nuori mies rakastuu, tuntee myös moni. Kamelianaisen tarinahan on kuin luotu oopperaksi: pari on hetken onnellinen, kunnes miehen isä erottaa heidät, mutta viime metreillä nainen saa miehen takaisin vain kuollakseen keuhkotautiin (toki vedettyään vielä loppuhuipennuksessa yhden kunnon aarian).

Kansallisoopperan nyt esityksessä oleva versio on vuodelta 1988 oleva Giancarlo del Monacon ohjaus. Hyvää ohjauksessa on se, että kyseessä on epookkiversio eli esiintyjillä on kauniit asut päällään. La Traviata on yleensä parhaimmillaan epookkina. Mutta onhan 190. esitys kieltämättä jo vähän nuutunut ja olisi kaivannut vähän enemmänkin piristysruisketta kuin vain uuden Violettan. Mutta koska kyseessä on hieno klassikko-ooppera, niin katsomo oli täpötäynnä ja Verdin musiikki kestää kyllä pienen nuutumisenkin.

Violettan roolin lauloi tsekkiläinen Marie Fajtová. Alussa hän vaikutti hieman vaisulta, mutta esitys parantui oopperan edistyessä. Ei hän ihan maailmanluokan Violetta ollut, mutta ihan hyvää tasoa kuitenkin. Samaa saattoi sanoa myös Alfredon esittäjästä Markus Nykäsestä. Ihan hyvä esitys, joskaan ei loistokas. On myös myönnettävä, että orkesteri (kapellimestarina Ainas Rubikis) ei oikein tukenut laulajia esityksessä, sillä se soitti mielestäni hieman raskaasti koko illan.

Mutta pienoisesta nuutumisesta huolimattakin La Traviata on hieno ooppera ja sen musiikki on todella kaunista. Ooppera on suoranainen hittibiisien kavalkadi ja niihin säveliin on hyvä päättää todella mahtava oopperavuosi 2017!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti