torstai 7. marraskuuta 2019

Camilla Nylund Suomen Kansallisoopperassa 3.11.2019


Tämän vuoden PianoEspoo-festivaalin yksi konsertti oli sopraano Camilla Nylundin lied-konsertti Suomen Kansallisoopperassa. En osaa sanoa, mikä yhdistelmässä ei kiinnostanut, mutta Kansallisoopperan sali ei ollut edes puolillaan, mikä oli todellinen sääli.

Konsertin ohjelma ei toki koostui varsin turvallisista valinnoista, jotka olivat vähänkin liedejä seuranneille lähes järjestään tuttuja, mutta toisaalta eri laulajilla on erilaisia tulkintoja tutuistakin kappaleista. Camilla Nylundin ääni on vaikuttava ja parhaimmillaan hän kykenee todella hienoihin tulkintoihin. Säestäjänä hänellä oli Marita Viitasalo, jonka ammattitaitoon voi aina luottaa.

Nylund aloitti konsertin Jean Sibeliuksen lauluilla, jatkoi Richard Wagnerin Wesendonck-lauluilla ja väliajan jälkeen vuorossa oli ensin Claude Debussyn Ariettes oubliées ja sitten Richard Straussin lauluja. Kuten sanoin, tuttua ja turvallista. Yleisön innokkaat aplodit palkittiin kahdella ylimääräisellä kappaleella, joista ensimmäinen (Willian Waltonin Old Sir Faulk) poikkesi muusta ohjelmistosta aika reippaasti – ja luonnollisesti myös siitä tutusta ja turvallisesta linjasta. Toinen ylimääräinen eli Armas Järnefeltin Toivoni olikin sitten tutumpaa ohjelmistoa ja sai vieläkin suuremmat aplodit aikaiseksi.  

Pidän itse kovasti Debussyn lauluista, joten ei siis ole ihme, että kaikkein eniten lauluista minua kosketti L’ombre des arbres (Puiden varjo). Näin suorastaan silmissä laulun kuvaaman sumuisen joen Nylundin äänen saattelemana. Ja vaikka olen kuullutkin Straussin Morgenin viime vuosina lukuisia kertoja, niin siinä todellakin on kappale, josta jokainen tekee oman tulkintansa eikä Nylundin tulkinta ollut ollenkaan huonoimmasta päästä. Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että oli helppo kuulla Nylundin kokemus saksalaisen ohjelmiston laulamisesta; niissä hän oli selvästi vahvoilla. Konsertti oli siis virkistävä tapaus sunnuntai-iltapäivän iloksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti