Maaliskuussa
Opera Box esitti Aleksanterinteatterissa Benjamin Brittenin oopperan Lucretian
raiskaus ja nyt oli vuorossa Sibelius-Akatemian versio samasta teoksesta. Ihan
ensimmäiseksi on pakko todeta, että tämä versio päihitti Opera Boxin version
kirkkaasti. Esityksiä on vielä neljä jäljellä tällä viikolla (ma, ti, to ja
pe), joten suosittelen ehdottomasti menemään katsomaan esityksiä, jos
aikataulut suinkin antaa myöten.
Oopperan
tarinahan perustuu antiikin Roomaan, mutta nyt teos oli tuotu nykyaikaan.
Tapahtumapaikkana oli jonkun eurooppalaisen yliopiston luentosali ja juoni oli
kuin osa sosiologian ja politiikan laitoksen luentoa. Hämmästyttävän hyvin teos
oli tähän kontekstiin saatukin istutettua. Tosin lopun kummallinen kristillinen
jorina ei kyllä tähänkään versioon istunut, mutta se nyt on yksinkertaisesti
omituinen lisäys versiosta huolimatta.
Oopperan juonihan
on synkkä (raiskaus ja itsemurha), mutta jotenkin kummasti ohjaaja Victoria
Newlyn oli onnistunut tekemään tästä oopperasta pohjaväriltään valoisan,
toiveikkuutta täynnä olevan teoksen. Valosuunnittelija Eero Erkamon panos tässä
oli myös merkittävä. Useinhan oopperaohjauksissa nykyään teosten raakuudella ja
väkivallalla suorastaan mässäillään ja väkivaltaa jopa lisätään teoksiin (monet
varmaan muistavat Kansallisoopperan viime kevään Trubaduurista nousseen
keskustelun). Newlyn oli ohjauksessaan kuitenkin päättänyt jättää kaikki
raaimmat kohtaukset lavan ulkopuolelle. Virkistävä ratkaisu, joka ei kuitenkaan
yhtään vähentänyt tarinan tehoa, sillä tapahtumiin johtavat kohtaukset oli
vahvoja ja vaikuttavia (hyvä etten pureskellut kynsiäni jännityksestä
Tarquiniuksen saavuttua Lucretian kotiin).
Loistavaa ohjausta!
Kun
korkeatasoiseen ohjaukseen yhdistää vielä kokonaisuutena onnistuneet solistit,
niin ilta oli mieleenpainuva. Minun suosikkini oli Minna-Leena Lahti, joka teki
erinomaisen roolin hieman homssuisena professori Christabel Flynninä. Hänen
äänensä oli suorastaan superkunnossa. Henri Tikkanen oli juuri sopivan uhkaava,
itserakas liero Tarquinius (ja opiskelija Max). Ja hyvin pärjäsivät muutkin
nuoret laulajat (Tuomas Miettola Professori Martin Copleynä, Rachel McIntosh
Lucretian ja Minan kaksoisroolissa, Irina Nuutinen Karenina/Biancana, Johanna
Takalo Sophiena/Luciana, Emil Mahjneh Nathanina/Juniuksena ja Gustav Johansson
Timinä/Collatinuksena). Toki pieniä huomautuksia voisi varmaan esityksestä
löytää, mutta kun kokonaisuus oli niin onnistunut, niin pikkuseikkoihin ei edes
tee mieli puuttua.
Myös
visuaalisesti esitys toimi loistavasti. Sampo Pyhälän lavastus ja
videosuunnittelu oli mainio ja Sofia Pantouvakin puvustus toimi. Miesroolien
nahkatakit olivat loistava ratkaisu.
Vielä on pakko todeta, että tässä versiossa Brittenin musiikkikin kuulosti erilaiselta kuin kevään Opera Boxin versiossa. Useamman kuin kerran illan aikana mietin, että oliko maaliskuunkin versiossa tällaisia kohtia. Sibelius-Akatemian orkesteri kapellimestari Markus Lehtisen johdolla kuulosti raikkaalta ja kiinnostavalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti