Valo. Se oli osuvasti
ensimmäinen ajatukseksi saapuessani Siuntion Lux Musicae –musiikkijuhlien suomalaisen kamarioopperan ensi-iltaan Borgvikiin,
sillä sekä sinne johtavan tien risteykset että itse piha oli koristeltu elävin
tulin. Pimeässä marraskuun illassa näky oli kaunis ja viritti mukavasti
tulevaan oopperaan.
Tänä vuonna
musiikkijuhlien teemana oli Runoilijaelämää ja kun oopperan alaotsikko oli
Aleksis Kivi –ooppera, niin suurin osa oopperaihmisistä varmasti alun perin odotti
sen käsittelevän nimenomaan Aleksis Kiven elämää. Mutta libretisti Johanna
Venho olikin tehnyt erilaisen ratkaisun: oopperan taustalla oli Kiven runo
Lintukoto ja teemana pakolaisuus. Mustan veden yli kertoo miehestä ja naisesta, jotka
jättävät kotinsa, heittävät kirjaimellisesti kotinsa avaimen mereen ja
suuntaavat meren yli kohti unelmoitua parempaa elämää. Ooppera koostui neljästä
osasta: Pilvilaiva, Unelma, Myrsky ja Lintukoto, joiden aikana käydään läpi
tuska kodin jättämisestä, unelmat ja pelot. Loppu jättää auki sen, pääsevätkö he
koskaan perille vai tuhoutuvatko he matkalla.
Kamarioopperan
oli säveltänyt Lauri Kilpiö. Odotin kiinnostuneena oopperan musiikkia, sillä
Kilpiö ei ollut minulle entuudestaan tuttu säveltäjä. Minusta ei ihan hänen
suurinta faniaan illan aikana tullut, mutta kyllä teoksessa oli näin
maallikollekin kiinnostavia kohtia.
Naisen roolin
lauloi Tuuli Lindeberg ja miehen Jussi Lehtipuu. Tuuli Lindeberg on yksi
suosikkilaulajistani ja Kilpiö oli säveltänyt hänelle todella vaikeaa
laulettavaa. Jotkut sävelkulut olivat sen verran poikkeuksellisia, että suorastaan
ihmettelin, miten ne oli mahdollista laittaa sävelmuistiin.
Tällä kertaa
kuitenkin suurimmaksi suosikikseni esiintyjistä nousi illan sellisti Markus
Hohti. Istumapaikkani mahdollisti hänen soittonsa seuraamisen läheltä ja välillä
huomasin seuraavani selloa enemmän kuin laulajia. Sello on uskomattoman
monipuolinen soitin ja Hohtin taiturillista soittimen käsittelyä oli ilo
seurata.
Teoksen visualisoinnista
vastasi Raija Malko, jota oli työssään innoittanut sveitsiläisen taidemaalarin
Arnold Böcklinin teos Kuolleiden saari. Itse lavastus oli Borgvikin pienen
lavan rajoissa onnistunut: yksinkertainen, mutta toimiva. Neonpinkki rakennelma
tosin oli aika erikoinen värivalinta. Pidin myös videoprojisoinneista,
varsinkin silloin kuin ne liikkuivat. Jarkko Forsmanin kekseliäs valaistus täydensi
hyvin kokonaisuutta.
Ooppera oli siis
ehdottomasti Siuntion käynnin arvoinen ja illan kruunasi ensi-iltayleisölle esityksen
jälkeen tarjottu kevyt salaatti-iltapala.
Jussi Lehtipuu ja Tuuli Lindeberg |
Emil Holmström, Markus Hohti, Antti Ohenoja ja Mikko Raasakka |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti