Espoon
kulttuurikeskuksen Tapiolasalissa esitettiin Iiro Ollilan Sakari Topeliuksen
200-vuotisjuhliin säveltämä teos Lumikuningas ja musta Madonna, jota kutsuttiin
musiikkidraamaksi. Teos on alun perin esitetty Seinäjoella, mutta nyt siitä
saatiin yksi esitys myös Espooseen. Teoksen libretosta, ohjauksesta ja
visualisoinnista vastasi Vesa Tapio Valo. Seinäjoen kaupunginorkesteria johti
säveltäjä itse ja mukana oli myös Seinäjoen oopperayhdistyksen kuoro. Todella
hienoa, että näinkin persoonallinen teos on saanut esityksiä useammalla
paikkakunnalla, jotta mahdollisimman monella on ollut mahdollisuus päästä
tutustumaan siihen.
Lumikuninkaan ja
mustan Madonnan tarina perustuu Sakari Topeliuksen kertomuksiin (Välskärin
kertomukset, Tähtien turvatit ja Regina von Emmeritz). Nämä kaikki yhdistämällä
olikin saatu kokoon varsin erikoinen tarina, jossa Topelius kohtaa vieraalla
planeetalla Ilmestyskirjan punaisen ratsastajan ja Regina von Emmeritz aikoo
surmata katolisen uskon vihollisen Kustaa II Aadolfin. Esitys päättyy hieman
alleviivaavan (ja täysin tarpeettomaan) sodanvastaisuuden julistukseen.
Itse teoksen musiikista pidin; Ollila oli onnistunut säveltämään kiinnostavaa, mutta kuunneltavaa musiikkia ja Seinäjoen kaupunginorkesteri kuulosti oikein hyvältä pienuudestaan huolimatta. Myös kuorolle oli sävelletty kaunista musiikkia, mutta se olisi kyllä kuulostanut paremmalta, jos kuoro olisi ollut vähän isompi. Voin vain kuvitella, miten iskeviltä latinankieliset rukoustekstit olisivat kuulostaneet täysimittaisen kuoron laulamana.
Jussi Lehtipuu
esitti Kustaa II Aadolfia ja Tuuli Lindeberg Regina von Emmeritziä. Molemmat
hoitivat roolinsa ammattitaitoisesti ja heitä oli mukava kuunnella. Valitettavasti
samaa ei voinut sanoa Niemand Niemalsin roolin esittäneestä Kimmo Blomista. Blomin
tausta on hevimusiikin puolella ja mikäpä siinä. Suomessakin on runsaasti
oikein hyviä hevitenoreita, jotka osaavat laulaa. Valitettavasti Blomille
Niemand Niemalsin rooli oli aivan väärä. Niin kauan kuin hän pysyi matalammissa
äänissä, niin tulos oli ihan kohtuullinen, mutta korkeat äänet olivat aika
kamalia. Ja ihan yhtä valitettavasti Niemand Niemalsin rooli oli kohtuullisen
suuri, joten kyseisiä korkeita ääniä joutui kuuntelemaan varsin runsaasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti