Jälleen
pikapyrähdys Pietarissa ja ensimmäisenä oopperana siellä Nikolai Rimski-Korsakovin
Satu tsaari Saltanista (Сказка о царе Салтане). Rimski-Korsakovilla on useita
oopperoita, jotka perustuvat erilaisiin satuihin/taruihin ja joita Venäjällä
vanhemmat ja isovanhemmat tuovat pikkulapset katsomaan.
Tämän oopperan
juoni perustuu Aleksandr Pushkinin satuun ja kertoo tsaari Saltanista, joka
menee naimisiin Militrisan kanssa. Tsaarin ollessa sodassa, Militrisa synnyttää
pojan, mutta hänen juonittelevat sisarensa saavat tsaarin uskomaan, että poika
onkin epäsikiö, ja tsaari määrää vaimonsa ja poikansa heitettäväksi mereen
tynnyrissä. Tynnyri ajelehtii saarelle, jossa poika (Guidon) onkin yhtäkkiä aikuinen
ja ampuu joutsenta ahdistelevan petolinnun. Joutsenhan onkin tietenkin
prinsessa, joka menee naimisiin Guidonin kanssa. Guidonista tulee saaren
hallitsija, mutta hän kaipaa isäänsä ja joutsen taikoo hänet kimalaiseksi, joka
lentää Saltanin hoviin ja pistää siellä tätejään. Saltan on kuullut tarinoita
Guidonin hovin ihmeistä ja matkustaa sinne. Lopulta hän tapaa myös vaimonsa,
Guidon tunnustaa olevansa hänen poikansa ja Militrisan sisaret tunnustavat
juonittelunsa, mutta saavat tekonsa anteeksi.
Aleksander
Petrovin ohjaus oli pääosin varsin sovinnainen. Pientä piristystä toivat
välisoittojen aikana esirippuun heijastetut juoneen liittyvät animaatiot (esim.
tynnyri ajelehtimassa meressä). Puvustus (Vladimir Fider) oli todella
traditionaalinen ja lavasteet lähinnä pahvikulisseja. Kokonaisuus oli erittäin
venäläinen. Hauskin yllätys oli viimeisen välisoiton aikana tapahtunut
orkesterimontun nousu katsomon tasolle. Vaikka olen käynyt alkuperäisessä
Mariinskissa lukuisia kertoja, en edes tiennyt, että se on teknisesti
mahdollista. Mutta oli todella mukava päästä katselemaan orkesterin soittajia
kerrankin kunnolla.
Musiikillisesti
oopperan parasta antia oli orkesterin osuus. Eivät laulajatkaan (noh, Guidonia
lukuunottamatta) huonoja olleet, mutta nuori kapellimestari Timur Zangiev johti
Mariinskin orkesteria oikein hienosti. Orkesteri myös pääsi esittelemään
taitojaan poikkeuksellisen paljon, sillä Taru tsaari Saltanista sisältää paljon
puhdasta orkesterimusiikkia: siinä on alku- ja välisoittoja vaikka muillekin
oopperoille jakaa. Tunnetuin niistä on tietenkin Kimalaisen lento, jonka
varmaan kaikki ovat joskus kuulleet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti