Koronan vuoksi Uljas Pulkkisin oopperan All the Truths We Cannot See, A Chernobyl Story alkuperäinen esitysajankohta siirtyi tälle keväälle. Teos on tehty Sibelius-Akatemian ja University of Southern California Thornton School of Musicin yhteistyönä niin, että kaikissa rooleissa on sekä suomalainen että amerikkalainen miehitys.
Vaikka teos perustuu
todelliseen tapahtumaan eli Tšernobylin
ydinvoimalan räjähdykseen, se kertoo ihmisten kohtalon lisäksi myös eläimistä
ydinvoimalan vaikutusalueella. Päähenkilöitä ovat luonnonsuojelija Svitlana
(Lana) Fedorovna, hänen miesystävänsä Maksym (Max) Smirnov, joka työskentelee
ydinvoimalassa sekä voimalan johtaja Allura. Jokaisella päähenkilöllä tarinassa
on oma agendansa. Lanalle luonto on tärkeintä, Alluralle oma ura on kaiken
keskiössä ja Max uskoo hallitsevansa ydinvoimaa, mutta jotain menee vikaan ja
laitos räjähtää. Eläimet, joiden elinympäristöä ihmiset ovat tuhonneet, kokevat
hylätyn ja säteilyn valtaaman alueen jälleen omakseen. Mutta kukaan – eivät
ihmiset, eivätkä eläimet – selviä räjähdyksestä ja sen vaikutuksista ilman traagisia
seuraamuksia.
Esitysajankohdan siirtymisen
vuoksi oopperasta tuli vielä odotettuakin ajankohtaisempi Venäjän hyökättyä helmikuussa
Ukrainaan. Tšernobylin ydinvoimala ja myös
ydinvoimaloiden haavoittuvaisuus konfliktitilanteissa nousi otsikoihin ja
ihminen raadollisine päämäärineen on varmasti askarruttanut monien mieltä. Tämä
ooppera jätti kieltämättä vähän hämmentyneen mielentilan jälkeensä. Vaikka itse
teemat olivat tärkeitä ja koskettavia, niin muuten ooppera oli niin täyteen
tungettu kaikkea mahdollista, että kokonaisuus kärsi. Musiikista saattoi löytää
vaikutteita useilta säveltäjiltä ja henkilöitäkin oli runsaanpuoleisesti, mikä
tosin on ymmärrettävää, kun kyseessä oli nimenomaan opiskelijoita varten sävelletty
teos ja tavoite olikin saada useille laulajille mahdollisuus esiintyä, eli aineksia
olisi ollut vaikka useampaankin oopperaan. Ken Cazanin ohjaus toimi mielestäni
varsin hyvin, vaikka jotkut Wagner-viittaukset olivat vähän turhankin selviä.
Sean Caweltin projisoinnit eivät olleet ihan suosikkejani, sillä ne olivat ajoittain
hieman suttuisia ja joskus oli vaikea ymmärtää, mitä niiden oli tarkoitus esittää.
Pia Lasosen puvustus sen sijaan oli oikein onnistunutta, vaikka ihan kaikkia
eläimiä en ihan ensi kierroksella tunnistanutkaan.
Valitettavasti tähänkin
oopperaan oli iskenyt sairastumisaalto, kuten niin moniin muihinkin esityksiin
viime aikoina. Kaksi esittäjää oli sairaana ja heidän roolinsa laulettiin
näyttämön sivusta. Muuten voin kerrankin todeta, että esityksessä ei ollut
heikkoja lenkkejä, mikä on jo vähän harvinaista, kun kyseessä on opiskelijaesitys.
Tällä kertaa on ehkä vähän vaikeaa valita joukosta omaa suosikkiani, mutta ehkä
eniten hahmona minua kiehtoi Christine Marie Lin esittämä Allura; säälimätön ja
laskelmoiva uratykki, jolle ei tuota mitään vaikeuksia syyttää toisia
vaikeuksista – varsinkin, jos samalla saa kampitettua mahdollisia
kilpailijoita. Li sai luotua sinänsä hieman yksipuoliseen rooliin juuri sopivaa
kovuutta ja uskottavuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti