tiistai 8. tammikuuta 2019

Teatterinjohtaja Pietarin Mariinski-teatterissa, 6.1.2019

Koska sunnuntaina jäi vielä sopivasti aikaa, kävin ennen Helsingin junalle lähtöä katsomassa Wolfgang Amadeus Mozartin pienoisoopperan Der Schauspieldirektor (Teatterinjohtaja) vanhassa Mariinskissa. Jotenkin olin välttynyt näkemästä oopperaa aiemmin, vaikka sitä esitetään suhteellisen usein pienenä välipalana eri oopperataloissa.

Oopperan tausta on aika hauska. Keisari Joosef II päätti järjestää oopperakilpailun Antonio Salierin ja Mozartin välillä Schönbrunnin linnassa Wienissä. Tavoitteena oli kirjoittaa ooppera, joka kertoo teatterista ja Salieri sävelsi kilpailuun italialaisen oopperan, jotka olivat tuolloin suuressa suosiossa, ja Mozart hävisi kilpailun tällä pienellä saksankielisellä oopperalla.

Teatterinjohtaja kertoo nimensä mukaisesti teatterinjohtajasta, joka saa kutsun esiintymään Rumburgin kaupungin festivaaleille. Koska hänellä on henkilökunnassaan vain yksi laulaja, niin hän järjestää koelaulut, johon osallistuu kolme laulajaa: Madame Herz (Olga Pudova), Mademoiselle Silberklang (Larina Judina) ja Monsieur Vogelsang (Dmitri Voropajev). Koelaulajat tavoittelevat kaikki mahdollisimman kovaa palkkiota ja ykköslaulajan asemaa, kunnes lopulta teatterinjohtajan epätoivoisesti kannustamana laulavat esiintymisestä taiteen vuoksi.

Mariinsky oli onnistunut löytämään kilpailevien laulajattarien rooleihin kaksi erittäin pätevää (sekä laulullisesti että näyttelijöinä) koloratuurisopraanoa. Olga Pudovan taskumatista nakkaileva Madame Herz oli suorastaan herkullinen hahmo ja Larisa Judinan domina-henkinen Mademoiselle Silberklang lauloi tiensä ainakin minun sydämeeni (minkä lisäksi hänen saksan ääntämyksensä aarioissa oli oikein hyvää).

Suurin osa oopperasta on itse asiassa puhetta, joten Mariinskyn versiota ei kannata mennä katsomaan ilman venäjän taitoa, koska puheosuuden olivat venäjäksi eikä niitä ollut tekstitetty. Laulamisen vuoro on vasta silloin kuin esiintyjät ryhtyvät varsinaiseen koelauluun. Tähän versioon ohjaaja (Gleb Cherepanov) oli myös lisännyt kaksi lisäaariaa (yksi molemmille primadonnille) eli Io non chiedo, eterni Dei –aarian, jonka Mozart sävelsi Christoph Willibad Gluck oopperan Alceste alkuun ja joka sisältää korkeimman koskaan ihmisäänelle kirjoitetun nuotin. Siksi aarian esittäjiä ei nyt ihan joka oksalla kasvakaan, mutta Larisa Judina selvisi urakasta loistavasti. Toinen lisätty aaria oli Mozartin säveltämä Vorrei spiegarvi, oh Dio! Pasquale Anfossin oopperaan Il curioso indiscreto ja sen lauloi - myös erittäin onnistuneesti - Olga Pudova.

Esitys nyt ei ehkä ollut oopperavuoteni kohokohta, mutta se sopi hyvin pieneksi välipalaksi junan lähtöä odotellessa. Hauska yksityiskohta oli, että tämäkin ooppera oli lavastettu ja puvustettu lähes kokonaan linjalla musta, valkoinen ja punainen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti