maanantai 7. toukokuuta 2018

Adriana Lecouvreur uudessa Mariinski-teatterissa, 6.5.2018


Viikonlopun toinen oopperani oli Francesco Cilean Adriana Lecouvreur uudessa Mariinskissa. Kyseessä on Cilean tunnetuin ooppera ja sen juoni lienee yksi oopperahistorian sykkyräisimmistä. Jos juoneen jätetään jäljelle vain kolme päähenkilöä, niin tarinan voi yksinkertaistaa kolmiodraamaksi, jossa Adriana rakastaa Mauricea ja myös ruhtinatar de Bouillon in rakastunut Mauriceen. Maurice ei rakasta enää ruhtinatarta, vaan on aloittanut suhteen Adrianan kanssa. Adriana lahjoittaa Mauricelle orvokkikimpun, jonka tämä vuorostaan lahjoittaa ruhtinattarelle. Adriana ja ruhtinatar ovat mustasukkaisia toinen toisilleen ja ruhtinatar lähettää Adrianalle kuihtuneet orvokit, joita tämä nuuhkii ja suutelee. Kukat on myrkytetty ja Adriana kuolee juuri kun Maurice tulee kosimaan häntä.  Tämä on siis rankasti yksinkertaistettu versio juonesta. Koko tarinassa on useita muita henkilöitä ja lisää yksipuolisia rakastumisia.

Edellisen illan Simsonin ja Delilan jälkeen tämä ooppera vaikutti varsin tasapaksulta. Esitys yhdisti traditionaalista pukudraamaa moderniin tekniikkaan (näytökset alkoivat tarinaa taustoittavilla videopätkillä). Puvustus (Christian Gasc) oli kyllä ihan hieno. Juhlakohtauksen kukkamaljakkopäähineet ja tanssiesitys krokotiilileineen (kai se oli krokotiili) olivat oikein hienoja. Pääesiintyjistä Mauricen esittäjä Akhmed Agadi kuulosti ajoittain – mutta vain ajoittain – oikein komealta. Illan ehdottomasti vaikuttavimmat roolit vetivät Adrinanan roolin laulanut Tatiana Pavlovskaya ja ruhtinatar de Bouillonin roolin laulanut Natalia Yevstafieva. Molemmilla oli todella vahvat äänet ja kun he ottivat yhteen lavalla, niin vaikutelma oli raivoisan aggressiivinen. Hienoa työtä! Tosin italian ääntämykset olivat kaikilla aika heikolla tasolla, joten siinä riittää vielä tsempattavaa. Toistaiseksi oli itse asiassa aika vaikeaa arvata, millä kielellä he lauloivat.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti