Tänä vuonna
Suomalaisen barokkiorkesterin ohjelmistossa oli pitkästä aikaa myös
barokkiooppera. Se esitti Ritarihuoneella Henry Purcellin oopperan Dido ja
Aeneas. Vaikka Dido ja Aeneasin edellisestä kuuntelukerrastani ei ollutkaan
kovin pitkä aika, niin tämä produktio vaikutti sen verran kiinnostavalta, että
lippu oli suorastaan pakko ostaa. Jo ympäristö – Ritarihuone – loi oman
ilmapiirinsä; onhan Ritarihuone Suomen (arkielämässä kieltämättä aika
näkymättömän) aateliston oma talo. Itse ooppera esitettiin täysistuntosalissa,
jonka seiniä koristavat Suomen aatelissukujen vaakunat. Komea siis oli näyttämö,
johon konserttiversiona myyty ooppera sopi hienosti. Esitys ei tosin ollut
aivan puhdas konserttiversio, sillä todellisuudessa solistit näyttelivät roolinsa
ja liikkuivat jonkin verran näyttämöllä ja katsomon käytävilläkin.
Oli todella
hienoa kuulla tämä ooppera nimenomaan Suomalaisen barokkiorkesterin
esittämänä. Kapellimestarina toimi Justin
Doyle ja hänen ja orkesterin yhteistyö oli loistavaa. Doyle oli myös luonut oopperan
kadonneen prologin sijalle uuden prologin, joka perustui Purcellin ja John Blow’n
sävellyksiin. Kieltämättä teos kuulosti todella erilaiselta prologin kanssa. Erittäin
mielenkiintoinen lisä.
Oopperan
kuorona toimi Key Ensemble ja sen jäsenet lauloivat myös pienempiä
solistirooleja. Ja sen verran hienosti lauloivatkin, että toivon vielä joskus
kuulevani heitä suuremmissakin solistirooleissa.
Ja jos
pienemmät roolit oli hyvin miehitetty, niin pääroolit ne vasta komeita
olivatkin. Didon roolin lauloi iki-ihana Tuuli Lindeberg. En ollut aiemmin
kuullut hänen laulavan näin matalaa roolia, joten olin innoissani, kun
kuuntelin hänen ala-rekisteriään. Ei voi kuin ihmetellä, että mihinkähän hänen
äänensä ei taipuisi. Aeneasin roolin taas lauloi Juho Punkeri. Punkerin pehmeä
tenori sopi rooliin oikein hyvin ja hänen jäähyväisaariansa oli suorastaan
sydämeenkäyvä. Belindan roolin lauloi Kajsa Dahlbäck, eikä hänkään tuottanut
faneilleen pettymystä.
Siis jo itse
ooppera sai yleisön onnelliseksi. Mutta yllättävintä illassa oli se, että
orkesteri esitti oopperan (ja raikuvien aplodien) jälkeen vielä yhden
ylimääräisen numeron, joka oli kuoron loppukohtaus John Blow’n oopperasta Venus
ja Adonis. Justin Doyle esitteli sen suomeksi, mistä yleisö tietenkin innostui.
Ja hieno oli itse kappalekin, joten se sopi oikein hyvin tämän ikimuistoisen
barokki-illan päätteeksi.
Ritarihuone |
Esiintyjät |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti