Viikonlopun
pikavierailuni Pietarissa aloitti Camille Saint-Saënsin ooppera Simson ja
Delila. Kyseessä oli vähän erityinen esitys, sillä vaikka se oli alkuperäisessä
Mariinski-teatterissa, niin se oli konserttiversio (yleensä konserttiversiot
esitetään Mariinskin Konserttisalissa). Tämän selittää se, että esitys oli
venäläisen mezzosopraanon Olga Borodinan juhlanäytös; hän kun aloitti uransa
Mariinskissa (silloin tietenkin nimeltään Kirov) vuonna 1988. Delilan rooli on
ollut yksi Borodinan nimikkorooleista ja hän on itse todennut siitä, että se on
sävelletty hänen äänelleen ja luonteelleen Ja kun mukaan oli saatu Simsonin
rooliin argentiinalainen tenori José Cura, jonka nimikkorooli Simson taas on,
niin odotukset olivat korkealla.
Pietarin
kaupunki tosin yritti laittaa kapuloita oopperamatkani rattaisiini, sillä
Pietarin pääkatu, Nevsky Prospekt, olikin remontissa (siis suljettu
liikenteeltä) ja kun olen yleensä tottunut kulkemaan Mariinskiin sitä pitkin
kulkevilla busseilla, niin nyt piti löytää vaihtoehtoinen reitti. Onneksi niitä
Pietarissa riittää. Suhautin siis metrolla Heinätorille (Sennaya Ploschad) ja
hyppäsin siellä ns. marshrutkaan eli vähän tavallisia busseja luovemmin
liikkuvaan pikkubussiin. Niitä kulkee useampiakin kyseisen metroaseman ja Mariinskin
välillä ja käytin viikonlopun aikana sekä linjaa 124 että 350.
Oopperan juoni
perustuu Raamatun tarinaan ja kertoo juutalaisesta soturista Simsonista, joka
nousee kapinaan filistealaisia vastaan. Filistealainen Delila viettelee
kostonhimoisena Simsonin ja saa selville, että miehen voima johtuu hänen
hiuksistaan. Delila leikkaa Simsonin hiukset tämän nukkuessa ja tämä menettää
voimansa. Vangittuna, sokeana ja voimattomana Simson rukoilee Jumalaa
palauttamaan voimansa ja kun näin tapahtuu, hän tuhoaa filistealaisten epäjumalan
Dagonin temppelin ja hautautuu itsekin raunioihin.
Vaikka
kyseessä oli konserttiversio, niin pääosien esittäjät näyttelivät roolinsa kuin
olisivat olleet normaaleissa lavasteissa. Pidin kovasti Abimélecin pienen
roolin laulaneen Mikhail Petrenkon äänestä, kuten myös Dagonin ylipapin
esittäjästä Vladimir Morozista. José Curan kokemuksen Simsonin roolissa todella
huomasi; jokainen ääni ja ele oli loppuun asti viety. Mutta illan kuningatar
oli Olga Borodina. Vaikka hän ei enää ole ihan teini-ikäinen, niin lavalla hän
oli viettelevä, raivoisa nuori nainen, jonka ääni oli jumalallinen. Ja illan
ehdoton kohokohta oli Delilan aariana alkava Mon coeur s’ouvre á ta voix, joka
muuttuu Simsonin ja Delilan duetoksi. En ollut varmasti ainut yleisössä, jonka
silmät kostuivat sen aikana.
Mariinskyn
orkesteria johti tässä esityksessä ranskalainen kapellimestari Emmanuel
Villaume. Ja vaikka Mariinskyn orkesteri on yleensäkin varsin korkeatasoinen,
niin Villaumen johtamana se oli kuin liekeissä. Minulla oli paikaltani hyvä
näköyhteys kapellimestariin ja totesin, että Villaume kulutti esityksen aikana
kyllä reippaasti kaloreita, mutta kyllä tulostakin siis syntyi.
Ei siis ihme,
että yleisö taputti seisaaltaan oopperan jälkeen. Tätä oopperaa en tule ihan
heti unohtamaan. Vau!
Borodina ja Cura |
Moroz, Villaume, Borodina ja Cura kuoron edessä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti