Wienin
taidehistoriallisen museon käsittämättömän upean Brueghel-näyttelyn jälkeen
illan päättäminen Carl Maria von Weberin oopperaan Euryanthe Theater an der
Wienissä oli todellinen kirsikka kakun päällä. Ulkoapäin teatteri on kovin
vaatimattoman näköinen, mutta katsomo on vanhaa kunnon punainen sametti ja
kultakoristeet –linjaa.
Euryanthe ei ole
von Weberin esitetyimpiä oopperoita ja syy siihen lienee teoksen libretto, joka
on tosi pösilö. Tarina sijoittuu Ludwig VI:n hallituskaudelle ja siinä (vähän
yksinkertaistaen) Lysiart lyö vetoa Adolarin kanssa, että hän tulee
viettelemään tämän vaimon Euryanthen (ja näitähän vetoja oopperoissa riittää!).
Euryanthe on ystävystynyt vihollisen tyttären Eglantinen kanssa, joka kuitenkin
vihaa Euryanthea. Lysiart ja Eglantine liittoutuvat ja onnistuvat vakuuttamaan
Adolarin siitä, että Euryanthe on pettänyt hänet. Euryanthe kuolee ja siitä
kuultuaan Eglantine paljastaa juonittelun, jolloin Adolar katuu Euryanthen
hylkäämistä. Sitten paljastuu, että Euryanthe ei kuollutkaan ja aviopari on
taas onnellinen yhdessä, mutta Lysiart tappaa Eglantinen.
Euryanthen
musiikki on parasta von Weberiä, joten se hieman osaltaan kompensoi libreton
kömpelyyksiä. Theater an der Wien oli tuonut teoksen epämääräiseen modernimpaan
aikaan (naisten puvut antoivat viitteitä 1950-luvusta) ja kerrankin
modernisointi oli todella hienosti tehty. Sekä Johannes Leiackerin lavastus
että Judith Weihrauchin puvustus olivat melko yksinkertaisia, mutta
tyylikkäitä. Häivyttämällä
historiallinen ajankohta, teoksesta oli tehty universaali pohdinta kateudesta,
rakkaudesta ja hyvyydestä. Kokonaisuus oikeasti toimi ja upea musiikki teki
esityksestä entistä vaikuttavamman. Radion sinfoniaorkesteri (ORF) oli
elementissään kappelimestarinaan Constantin Trinks.
Kokonaisuutena
myös laulajat tekivät hienoa työtä. Katsoja saattoi olla juonen luettuaan
suorastaan hämmästynyt, miten hyvin esiintyjät onnistuivat menemään roolihahmojen
nahkoihin. Varsinkin Theresa Kronthaler Eglantinena teki hulluuteen vaipuvan
naisen roolin todella upeasti. Ja varmasti useampi kuin yksi katsoja jää
muistelemaan Andrew Foster-Williamsin sangen pitkää alastonkohtausta toisen
näytöksen alussa.
Laulullisesti
ehdoton suosikkini oli Ludwig VI:n roolin laulanut Stefan Cerny. Olipa upea
ääni ja hänellä ei todellakaan ollut mitään vaikeuksia kajauttaa bassoaan
orkesterin yli! Adolarin esittäjästä Norman Reinhardtista en erityisemmin
pitänyt, mutta muut solistit olivat mielestäni onnistuneita valintoja.
Ooppera
oli mahtava päätös hienolle päivälle Wienissä ja tulen varmasti vierailemaan
kyseissä oopperatalossa toistekin, jos Wieniin eksyn, mikäli heidän
tuotantojensa taso on näin korkea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti