perjantai 14. kesäkuuta 2019

Lobgesang Helsingin tuomiokirkossa, 7.6.2019


Felix Mendelssohn sävelsi sinfonia-kantaattinsa Lobgesang (Ylistyslaulu) alun perin Johannes Gutenbergin 400-vuotisjuhlakoserttiin vuonna 1840. Teoksen ensimmäisesta (kolmiosaisesta) osasta vastaa orkesteri ja vasta sen jälkeen kuoro ja solistit pääsevät ääneen.

Helsingin tuomiokirkon esityksessä orkesterina toimi Lohjan kaupunginorkesteri kapellimestarinaan Hannu Norjanen ja kuorona poikakuoro Cantores Minores.

Lobgesang oli todellakin ylistyslaulu ja musiikillisesti oikeastaan varsin iloinen. Teos sisälsi suoranaisia korvamatoja, joita huomasin hyräileväni pyöräillessäni kotiin konsertin jälkeen. Jos on tottunut kuuntelemaan perinteisiä joulu- ja pääsiäisoratorioita, niin Lobgesang on virkistävän erilainen. Olen nähnyt lukuisia Cantores Minores -poikakuoron esityksiä ja minusta on aina erittäin kiinnostavaa nähdä, miten erityyppisiä teoksia he kykenevät esittämään.

Toisin kuin useimmissa oratorioissa, joissa solisteja on neljä (ja he ovat eri äänialoista – sopraano, mezzosopraano tai altto, tenori ja basso/baritoni), tässä teoksessa solisteja oli kolme ja kaksi heistä oli sopraanoja: Tuuli Lindeberg, Hedvig Paulig ja Tuomas Katajala. Erittäin ammattitaitoiset solistit antoivat mahdollisuuden kuunnella teoksen hienouksia. Pidin erityisen paljon sopraanojen duetosta, koska siinä oli mahdollista kuulla oikein kunnolla, miten kaksi erityyppistä sopraanoääntä soi yhteen.

Eniten laulettavaa solisteista – ja siitähän minä en ollut yhtään pahoillani – oli Katajalalla. Katajalaa kahtena peräkkäisenä iltana on tunnetusti minun käsitykseni hyvästä viikosta. Myös Mendelssohn sujui häneltä vaivattomasti ja hänen lauluaan kuunnellessa oli helppo kuulla, miksi teoksen nimi on Ylityslaulu. Virkistävä alku viikonlopulle!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti