tiistai 4. kesäkuuta 2019

Mirjam Helin -laulukilpailu Musiikkitalossa, 29.5.2019


Kansainvälinen Mirjam Helin -laulukilpailu järjestettiin kahdeksannen kerran Helsingissä nyt toukokuussa. Vaikka heräsin aivan viime hetkellä, onnistuin saamaan lipun loppukilpailuun, joka olikin todella kiinnostava. Finaalissa oli mukana neljä miestä ja neljä naista ja molempien sarjojen voittajille oli luvassa 30.000 euron rahapalkinto.

Olin katsonut Areenasta finalistien välikilpailujen esityksiä ja odotin mielenkiinnolla heidän finaalisuorituksiaan. Miesten sarjan suosikkini oli jo välikilpailuissa italialais-venezuelalaiainen kontratenori Rodrigo Sosa Dal Pozzo. Finaalissa hän vain paransi esitystään. Ensimmäisenä hän esitti laulun Mjortvoje pole (Мертвое поле) Sergei Prokofjevin kantaatista Aleksandr Nevski. Jo välikilpailussa Sosa Dal Pozzo oli osoittanut, että hän osaa ääntää jopa suomea erinomaisesti, joten en enää ollut yllättynyt hänen kauniista venäjästään. Kun vielä teoksen tunnelataus oli vahva, niin olin jo tässä vaiheessa myyty. Kun toisena kappaleena tuli vielä loistavan taidokkaasti esitetty Rinaldon aaria Or la tromba Händelin oopperasta Rinaldo, niin minä äänestin mielessäni miesten sarjan ykköseksi Sosa Dal Pozzoa, vaikka tiesinkin, että kontratenori ei varmaankaan kisaa voittaisi. Ja niinhän siinä kävikin. Sosa Dal Pozzo sai toisen palkinnon (ja ansaitusti palkinnon parhaasta suomalaisesta laulusta), kun voittajaksi valittiin saksalainen (Venäjällä syntynyt) Stefan Astakhov. Kauniisti hänkin lauloi, mutta kyllä hän minun korvissani Sosa Dal Pozzolle hävisi.

Naisten sarjassa taas näkyi selvästi ohjelmiston valinnan tärkeys. Ennen finaalia ennakkosuosikkina saattoi pitää venäläistä sopraanoa Olga Cheremnykhiä. Kauniisti hän finaalissakin lauloi, mutta hän oli valinnut finaaliin kaksi hieman liian samankaltaista aariaa (Marfan aarian Rimski-Korsakovin Tsaarin morsiamesta ja Medoran aarian Verdin Il Cosarosta). Kun kanssakilpailija ruotsalainen Johanna Wallroth oli puolestaan valinnut kaksi aivan erityyppistä aariaa (Anne Trueloven aariaan No word from Tom Igor Stravinskin oopperasta Hulttion tie ja Julian aarian Je veux vivre Charles Gounoudin oopperasta Romeo ja Julia), niin hän pääsi esittelemään ääntään ja esiintymiskykyään aivan eri tavalla kuin Chremnykh. Wallroth oli suosikkini naisen sarjan voittajaksi ja hän voiton veikin.

Vaikka tämänvuotista laulukilpailua pidettiin korkeatasoisena, niin ainakin finaalin pohjalta on helppo sanoa, että molempien sarjojen kaksi ensimmäistä laulajaa erottuivat kyllä muista ja Jussi Juola, Bryan Murray, Palesa Malieloa sekä Teaa An hävisivät selkeästi voittajille.


Tuomaristo ja kilpailijat

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti