maanantai 17. helmikuuta 2020

Lolita Mariinski-2:ssa Pietarissa, 15.2.2020


Olen pitänyt kaikista tähän mennessä näkemistäni Rodion Štšedrinin oopperoista, joten kun Pietarin Mariinski-teatteri otti viimeinkin ohjelmistoonsa hänen jo vuonna 1992 säveltämänsä oopperan Lolita (joka muuten sai ensiesityksensä vuonna 1994 Tukholman kuninkaallisessa oopperassa ruotsiksi!), niin olihan minun matkustettava sen ensi-iltaan.

Lolita perustuu Vladimir Nabokovin samannimiseen oopperaan ja kertoo Humbert Humbert nimisestä miehestä, joka ihastuu 12-vuotiaaseen Dolores Hazeen (=Lolita) ja menee tämän äidin – Charlotten - kanssa naimisiin voidakseen olla lähellä tyttöä. Kun Charlotte lukee Humbertin päiväkirjasta tämän kiihkosta Lolitaa kohtaan, hän pakenee ja saa surmansa auto-onnettomuudessa. Humbert lähtee ajomatkalle pitkin Amerikkaa Lolitan kanssa, kontrolloi tytön elämää entistä tiukemmin ja käyttää tätä seksuaalisesti hyväkseen. Lopulta onneton Lolita pakenee Clare Quiltyn avustamana. Kaksi vuotta myöhemmin Lolita lähettää kirjeen Humbertille, kertoo olevansa naimisissa, raskaana ja rahaton sekä pyytää apua. Humbert etsii Lolitan käsiinsä ja kuultuaan Quiltyn auttaneen paossa, mutta hylänneen tytön, kun tämä ei suostunut tähdeksi hänen pornofilmeihinsä, tappaa Quiltyn. Humbert tunnustaa tapon, joutuu oikeuteen, mutta kuolee ennen tuomion julistamista. Myös Lolita kuolee synnytykseen.

Nyt Pietarissa nähtävä tuotanto tehtiin alun perin viime vuonna Prahan Kansallisteatteriin. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Lolita on suoranainen mestariteos. Harvoin näkee esityksen, jossa mikään osa-alue ei petä, vaan kaikki osatekijät yltävät samalle korkealle tasolle. Štšedrinin musiikki ja Sláva Daubnerován ohjaus toimivat suorastaan maagisesti yhteen. Boris Kudličkan kekseliäs lavastus, joka oli rakennettu pyörivän näyttämön varaan ja Natalia Kitamikadon erinomainen puvustus loivat täydellisen taustan kiehtovalle oopperalle.

Daubnerován ohjauksessa Humbert käy läpi tapahtunutta tuomareiden edessä. Esitys alkaa Quiltyn tapolla ja siitä siirrytään Lolitaan tutustumiseen. Humbert Humbertin roolin ensi-illassa lauloi Petr Sokolov. Hänen äänensä sopi täydellisesti rooliin ja hän loi muutenkin Humbertista uskottavan hahmon. Katsoja ei varsinaisesti pystynyt pitämään pikkutyttöä himoavasta Humbertista, mutta häntä pystyi lähes ymmärtämään. Myös Pelageya Kurennayan Lolita on kuin elävästä elämästä. Lolita ei ollut viaton, suloinen pikkutyttö, vaan suorastaan dysfuktionaalinen rämäpää, mikä ei tehnyt hänen kohtalostaan yhtään sen vähemmän surullista. Olen aiemmin kuullut Kurennayaa vain klassissa rooleissa, mutta hän oli fantastinen tässä modernin musiikkikielen oopperassa. Yksi lempihenkilöistäni oli myös Daria Rositskaya, joka lauloi naiivin Charlotten roolin. Jälleen voi vain todeta, että upea ääni yhdistettynä hienovaraiseen näyttelemiseen loi uskottavan hahmon.

Esityksen kirsikka kakun päällä oli mieskuoro, joka esitti Humbertin tuomitsevaa tuomarijoukkoa. Štšedrin oli säveltänyt kuorolle mahtavaa musiikkia, jolla he saapuivat säännölllisesti piinaamaan Humbertia. Kuoron esitys sai minut suorastaan kananlihalle.

Teoksen tunnelma todella vei katsojat mukanaan. Valery Gergievin johtama Mariinski-teatterin orkesteri soitti upeasti. Kaikki katsojat eivät sulaneet rankalle aiheelle, vaan osa poistui jo väliajalla ja koska näytös oli myöhässä, kuten aina Gergievin johtaessa, niin tapahtui tietenkin myös toinen Gergievin esityksille tyypillinen ilmiö eli väki alkoi hiipiä ulos viimeisen puolen tunnin aikana kiihtyvää tahtia ja loppunuottien kajahtaessa puolet katsomosta oli jo tyhjä. Mutta me jäljelle jääneet olimmekin sitten sitä innokkaampia aplodeerajia. Myös itse säveltäjä oli paikalla, kuten hän yleensä on omien oopperoidensa esityksissä Mariinskyssä. Tätä esitystä voin todella suositella. Miehityksiä oopperalla on useita, joten vaikea sanoa, ovatko kaikki yhtä täydellisiä kuin ensi-illan esiintyjät, mutta itse ohjaus ainakin on hieno.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti