En ole varmaankaan ainut
ihminen maailmassa, joka on useasti miettinyt, missä kulkee oopperan ja muiden
musiikkimuotojen raja. Tämä kysymys putkahti mieleeni jälleen kerran, kun
istuin perjantai-iltana Helsingin Ritarihuoneella kuuntelemassa Alessandro
Scarlattin serenataa Rakkauden puutarha (tai Venus ja Adonis). Kun 1700-luvan
alussa paavinistuin vainosi oopperaa, useat aiemmat oopperasäveltäjät
sävelsivät oratorioita ja serenatoja, jotka molemmat useasti olivat kumman
lähellä oopperoita ainakin näin maallikon silmissä. Suomalaisen
barokkiorkesterin (FiBO) Rakkauden puutarhakin olisi mennyt minun korvissani ja
silmissäni täysin oopperasta, jollei ohjelmalehtisessä olisi muuta lukenut.
Teos oli todellinen orkesterin ja kahden laulajan esittämä helmi. Ritarihuoneen
akustiikkakin sopi tähän teokseen täydellisesti, vaikka laulajat liikkuivatkin
eri puolilla salia.
Rakkauden puutarhan juoni
on rakkaustarina. Venus ja Adonis tahoillaan huokailevat rakkauden perään ja
kun he tapaavat toisensa, pienten erimielisyyksien jälkeen he toteavat, että he
eivät kaikesta huolimatta voi elää ilman toistensa rakkautta. Lintujen laululla
on muuten tärkeä rooli tässä serenatassa ja nokkahuilun (supertaitava Hanna
Haapamäki) ja lintupillien livertely saikin välillä yleisön tuntemaan kuin
olisi ollut keskellä Luontoiltaa.
FiBo oli lisännyt serenatan
lisäksi iltaan Nicola Porporan Sinfonian g-molli, op. 2, nro 3 sekä kaksi
Domenico Scarlattin sonaattia cembalolle ja Francesco Manicinin Sonaatista XIII
Largon ja Fugan. Kaikki sopivat erinomaisen hyvin serenatan seuraksi. Kaiken
kaikkiaan FiBO oli aivan loistavassa vireessä ja erityisesti ykkösviulisti Aira
Maria Lehtipuu teki upeaa työtä.
Mutta illan kirkkaimmat
tähdet olivat laulusolistit eli Susanna Lagner Venuksena ja Tuuli Lindeberg
Adoniksena. Lagnerin täydellisesti barokkimusiikkiin sopiva altto oli
suoranainen nautinto korvalle. Virheetön tekniikka ja uskomaton laulamisen
vaivattomuus kautta linjan tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Ja varsinkin
Augeletti, sì, cantate -aarian tiivis tunnelma piti yleisön otteessaan ensi
nuotista alkaen. Eikä Tuuli Lindeberg jäänyt jälkeen Lagnerista. Hänen
sopraanonsa hehkui vaikeimmissakin kuvioissa. Upeinta oli ”kilpalaulanta”
trumpetisti Miikka Saarisen kanssa Adoniksen aariassa Con battaglia di fiero
tormento. En olisi uskonut, jollen olisi itse kuullut, miten hyvin trumpetti ja
Lindebergin voimakas sopraano sopivat yhteen.
Kun molemmat
laulusolistit olivat päässeet jo kunnolla esittelemään erikseen omaa
osaamistaan, niin mitä enää olisi voinut odottaa heidän duetoltaan esityksen
lopussa. Sen ei todellakaan olisi suonut koskaan päättyvän, niin upea esitys
oli. Ei ihme, että yleisö ei meinannut lopettaa taputtamista lainkaan. Mikä
fantastinen esitys ja upea alku oopperaviikonlopulleni!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti