maanantai 4. syyskuuta 2017

Renée Fleming Musiikkitalossa, 2.9.2017


Tukholman kuninkaallinen filharmoninen orkesteri kapellimestarinaan Sakari Oramo ja solistinaan Renée Fleming esiintyivät Musiikkitalossa lauantai-iltana osana Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaa. Illasta muodostui hieno musiikin juhla ja yleisö sai taputtaa kätensä helliksi molempien osien lopussa.

Illan aloitti orkesteri Andrea Tarrodin Ligurialla. Tarrodi pyrkii teoksessaan kuvailemaan Ligurian ”kartan” ja kieltämättä teosta kuunnellessa tuli kyllä mieleen muistikuvia Italiasta. Oikein kaunista musiikkia.  

Sitten vuorossa oli Renée Fleming, jota suuri osa yleisöä oli varmaankin tullut kuuntelemaan. Ensiksi hän lauloi Samuel Barberin tunnelmallisen laulun Knoxville: Summer of 1915. Yleensä laulajien äänet muuttuvat aika paljonkin vuosien mittaan, mutta Flemingin ääni on yhä vaan lyyrinen ja kirkas ja sopi hyvin tähän teokseen. Hän pystyi luomaan kauniin tunnelmakuvan perheen kesäpäivästä. Vielä ennen väliaikaa Fleming esitti ylimääräisenä lauluna Barberin Sure on this Shining Night. Minusta tuntui ikään kuin hänen äänensä olisi säihkynyt tässä laulussa vieläkin kauniimmin.  

Väliajan jälkeen oli vuorossa Ich komme, ich komme Richard Straussin oopperasta Daphne, joka on Flemingille hyvin tuttu teos ja varmaeleisesti hän sen esittikin. Viimeiset nuotit Fleming lauloi näyttämön sivusta raollaan olevan oven takaa. En ole aivan varma, miten hyvin ne koko katsomoon kuuluivat, mutta minun paikalleni ne soivat todella kauniisti. Ja ylimääräisenä lauluna Fleming esitti Straussin Morgenin. Tähän samaan kappaleeseenhan myös Joyce DiDonato lopetti Musiikkitalon konserttinsa viime marraskuussa. Kuinka kaksi upeaa laulajaa, joilla on varsin erityyppiset äänet, voivat saadakin aikaan niin hienot – ja erilaiset - tulkinnat samasta laulusta.

Tämän jälkeen orkesteri esitti vielä Carl Nielsenin toisen sinfonian nimeltä Neljä temperamenttia, joka olikin todella kiinnostava teos. Sananmukaisesti siinä esiteltiin neljä erilaista temperamenttia; musiikki vaihteli räiskyvän marssillisesta hitaan rauhalliseen. Sakari Oramon työskentelyä oli hauskaa seurata; erityisesti nautin hänen pontevista otteistaan vähän vauhdikkaimmissa kohdissa.

Ja jälkiruoan kirsikkana orkesteri esitti vielä ylimääräisenä Oskari Merikannon Kesäillan valssin. Olipa mukava kuulla tällainen suuren orkesteri versio meille kaikille tutusta valssista! Orkesterillakin näytti olevan hauskaa sitä soittaessaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti