perjantai 27. huhtikuuta 2018

Requiem 1918 Suomenlinnan kirkossa, 26.4.2018


Suomen musiikkikentälle on jälleen syntynyt uusi tekijä: a capella –yhtye Kanto Ensemble (basso Juha Suomalainen, baritoni Valter Maasalo, tenori Mats Lillhannus ja kontratenori David Hackston). Yhtyeen jäsenet ovat varmaan tuttuja vanhempaa musiikkia seuraaville, olen itsekin kuullut heitä useammissa eri produktioissa aiemmin. Kanto Ensemble piti ensikonserttinsa Suomenlinnan kirkossa ja esittivät konsertin aluksi neljä motettia (Giovanni Pierluigi de Palestrinan Heu mini Dominen, Josquin des Prezin Absalo fil min ja De profundis clamavin sekä Cristóbal de Moralesin Pace mihi, Dominen) ja päänumerona oli Orlando di Lasson kuolleiden messu Missa pro defunctis.

Konsertin otsikkona oli Requiem 1918 – Sisällissodan uhrien sielunmessu. Kaikkien esitettyjen teosten sävy oli surumielinen ja se sopi hyvin konsertin teemaan. Eikä konsertille kai olisi Helsingin seudulta kovin paljon parempaa paikkaa olisi voinut löytyä kuin Suomenlinna, jonka vankileirillä suuri joukko punavankeja surmattiin, kuoli nälkään tai tauteihin.

Kanto Ensemblen jäsenet ovat kaikki erittäin taitavia laulajia ja heidän äänensä sointuvat hyvin yhteen. Olen itse ollut jo jonkin aikaa David Hackton –fani, joten nautin erityisesti alun moteteista, joissa hän pääsi esittelemään kontratenorinsa kauniin kirkasta sävyä oikein kunnolla. Suurin suosikkini moteteista oli Pace mihi, Domine, jossa laulajat lauloivat pääosin samaa melodiaa, mutta omilta korkeuksiltaan. Järjettömän hienon kuuloista!

Di Lasson requiemia ei ole ehkä missään esitetty a cappellana sitten kantaesityksensä (1575), mutta ainakaan koko teosta ei ole koskaan aiemmin esitetty Suomessa. Nautin aina suunnattomasti kun tällaisia pieniä sävellystyön helmiä löydetään ja tuodaan kuultavaksi myös Suomessa. Pidin teoksesta ja sen kuuleminen hiipuvassa valossa kevätiltana Suomenlinnan kirkossa oli koskettava kokemus. Lempikohtani teoksessa oli Sekvenssi, jossa Juha Suomalainen ja Mats Lillhannus lauloivat yksin joka toisen säkeen ja koko ensemble yhdessä joka toisen. Siitä huolimatta, että konsertti meni yliajalle, minkä vuoksi yleisö missasi parilla minuutilla Suomenlinnan lautan ja seuraavaa piti odottaa 40 minuutta, olisin toivonut tämän jakson olevan vielä pidemmän. Huikean hieno esitys!

Jo tämän ensikonsertin perusteella voin siis vain vakavasti kehottaa jokaista seuraamaan Kanto Ensemblea (https://www.facebook.com/kantoensemblehelsinki/). Odotan itse jo innolla heidän seuraavaa esiintymistään. Olen usein todennut, että ihmisääni on maailman kaunein istrumentti ja tama ryhmä on totisesti oiva todiste siitä.

Suomenlinnan kirkko

Kanto Ensemble

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti