tiistai 10. huhtikuuta 2018

Rita Vapaan taiteen tilassa (Helsinki), 10.4.2018


Gaetano Donizettin lyhyisiin koomisiin oopperoihin kuuluvaa Ritaa ei ole aiemmin esitetty Suomessa. Donizetti itsekään ei nähnyt oopperaa lavalla, sillä sen kantaesitys oli vasta säveltäjän kuoleman jälkeen, vuonna 1860. 

Rita on pienen majatalon pitäjä, joka on toisessa avioliitossaan Beppen kanssa. Ensimmäinen aviomies, joka löi Ritaa, kuoli merellä. Koska Rita ei halua enää olla alistettu, hän puolestaan lyö Beppeä. Ensimmäinen aviomies, Gasparo, ei kuitenkaan ole kuollut, vaan palaa hakemaan Ritan kuolintodistusta – hän kun on luullut Ritan kuolleen tulipalossa. Nyt aviomiehet riitautuvat siitä, kumpi joutuu jäämään Ritan kanssa naimisiin. Erilaisten kisailujen jälkeen Gasparo pääse repimään avioliittotodistuksen ja Beppe ja Rita jatkavat onnellisina liittoaan, sitoutuen lyömisen loppumiseen.

Juulia Tapolan ohjauksessa teoksesta oli sukeutunut pienoinen helmi, joka hauskutti yleisöä, jos perheväkivalta nyt teemana voi koskaan olla oikeasti hauska. Lauluosuudet olivat alkukielellä, mutta puheosuudet olivat ruotsia ja suomea suloisessa sekamelskassa. Ratkaisu toimi yllättävänkin hyvin ja Linnea Kiukan käännökseen pohjautuvat työryhmän työstämät dialogit toivat hieman vanhentunutta teosta kivasti kohti nykyaikaa. Esitys oli Vapaan taiteen tilassa eli Helsingin Sörnäisissä sijaitsevassa väestönsuojassa ja italialaistyylinen lavastus ja hieman karrikoitukin puvustus (Juulia Tapola ja työryhmä) sopivat sekä teokseen että ympäristöön.

Ooppera kesti hieman yli tunnin ja siinä oli vain neljä henkilöä: Rita (Aurora Marthens), Beppe (Matias Haakana), Gasparo (Tiitus Ylipää) ja Bortolina – puherooli (Stella Laine). Säestyksestä vastasi kahdeksanhenkinen orkesteri, jota johti Emilia Hoving. Ritan musiikki on viehättävää ja vaikka orkesteri oli pienehkö, niin se oli juuri sopiva niin pieneen tilaan kuin tämä väestönsuojan nurkkaus.

Laulajat tekivät mukavat, komedialliset roolisuoritukset. Aurora Marthensin ääni soi kauniisti, joskin alkupuolen naurukohtaukset olivat vähän liiankin tiheässä. Matias Haakanan ääni haparoi hieman alkupuolella, mutta lopussa hänestä sukeutui jo ihan komeasti kajautteleva sankari. Näin jälkikäteen ajateltuna se oikeastaan sopikin hänen muodonmuutokseensa hieman tomppelista (lainatakseni Ritan repliikkiä) miehestä ihan mukavaksi aviomieheksi. Tiitus Ylipää oli mielestäni illan hauskin hahmo, vaikka tosielämässä Gasparo olisi oikea ykkösniljake. Ylipää onnistui kuitenkin roolissaan sekä näyttämöllisesti että äänellisesti. Tekorintakarvat olivat kuin piste i:n päälle. Myös Stella Laineen Bortolina-tarjoilija oli erinomainen suoritus.

Tekijöitä on siis ehdottomasti kiitettävä siitä, että he toivat näyttämölle tämän teoksen, jota Suomessa ei aiemmin ole nähty. On hienoa, kun nuorilla tekijöillä on intoa ja kunnianhimoa ottaa riskejä ja tuoda erilaisia esityksiä yleisön nähtäville.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti