Sfinksi-terassilla
olisi vielä ollut tarjolla yksi miniooppera, mutta koska olin ostanut lipun
illan varsinaiseen pääesitykseen Erkel-teatteriin (Kansallisoopperan remontin
aikainen väistötila), niin jätin sen väliin, varsinkin kun kyseinen ooppera oli
minulle vanha tuttu.
Virallisesti
Unkarin valtionoopperan kauden avasi siis Ferenc Erkelin ooppera Bánk bán (bán
on vanha unkarilainen arvonimi, jota käytettiin ylhäisaatelistossa –
varakuningas/herttua). Näin ensi-illassa talo on täynnä ja joukossa oli huhujen
mukaan muutama ministerikin. Bánk bánia kutsutaan joskus myös Unkarin
kansallisoopperaksi, joten ilta alkoikin Unkarin kansallislaululla, jota yleisö
nousi laulamaan.
Juoneltaan teos
on tosiaankin hyvin kansallismielinen ja kertoo 1200-luvulla eläneestä Bánk
bánista, jonka sotiessa ulkomailla hänen vaimonsa Melinda kutsutaan hoviin.
Hovissa kuningatar ja hänen veljensä juonittelevat Melindan pettämään miestään
huumaavan juoman avulla. Nainen tulee hulluksi petoksensa vuoksi, Bánk bán
tappaa kuningattaren, kuningas vannoo kostoa, Melinda surmaa itsensä ja
lapsensa ja Bánk bán kuolee suruun.
Alkuperäisessä oopperassa päähenkilö on tenori, mutta tässä versiossa hän oli baritoni, mikä aikalaistietojen mukaan oli myös säveltäjän lopullinen tarkoitus.
Alkuperäisessä oopperassa päähenkilö on tenori, mutta tässä versiossa hän oli baritoni, mikä aikalaistietojen mukaan oli myös säveltäjän lopullinen tarkoitus.
Unkarilaisista
oopperoista ulkomailla kuulee yleensä lähinnä Béla Bartókin Ritari Siniparran linnaa,
mikä tämän ooppera jälkeen tuntuu kyllä vähän sääliltä. Vaikka oopperan juoni
on siis ylen dramaattinen, niin musiikki on todella upeaa. Kolme tuntia
suorastaan vilahti ohi, vaikka istumapaikkani oli perin ahdas ja siis varsin
epämukava. Toki oopperassa oli jopa yltiönationalistia hetkiä (tai sellaisiksi
muuttuvia). Kun Bánk bán lauloi Unkaria ylistävän aarian, niin yleisön
aplodeista ei meinannut millään tulla loppua, ne olivat suorastaan kiusallisen
pitkät keskellä oopperaa. Mutta varsinkin toisen näytöksen musiikki oli
uskomattoman upeaa: Melindan aaria oli järkyttävän kaunista kuultavaa ja kun sitä
seurasi vielä Melinda ja Bánk bánin hieno duetto, siinä tuli vartin sisään
makeaa mahan täydeltä.
Bánk bánin roolin
laulanut Levente Molnár oli aivan hervottoman upea laulaja. Hänen ääneensä oli
syvä ja kantava ja sopi tällaiseen dramaattiseen rooliin kuin nenän päähän. En
ole kuullut oopperan tenoriversiota, mutta jotenkin tämä baritoniversio
kuulosti minusta vakuuttavalta; mahtava sotilas ja syvä ääni sopivat yhteen.
Melindan roolissa
laulanut Zita Szemere vaikutti vielä ensimmäisessä näytöksessä hieman vaisulta,
mutta toisessa näytöksessä hän puhkesi kukkaan ja Melindan aaria, jossa hän
rukoilee Bánkia tappamaan hänet oli värisyttävää kuultavaa. Todella upea
ooppera!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti