Tämän uuden
kotimaisen oopperan esitystä odotin todella innolla, sillä minulla oli muutama
viikko sitten mahdollisuus osallistua teoksen valmistavaan pääharjoitukseen ja
sen perusteella teos vaikutti tosi lupaavalta, vaikka säestys oli silloin vielä
pelkkä piano (upea Hans-Otto Ehrstöm kosketinten ääressä!) ja osa laulajista
säästeli vielä ääntään.
Oopperan tarina
on tuttu niille, jotka ovat katsoneet Ingmar Bergmanin elokuvan (on muuten
tällä hetkellä nähtävissä Yle Areenassa), johon teos pohjautuu. Se kertoo
konserttipianistiäidistä ja hänen kahdesta tyttärestään. Äiti on keskittynyt
pitkälti uraansa ja se on luonut ristiriitoja äidin ja tytärten välisiin
suhteisiin, joita esityksessä käydään läpi.
Sebastian
Fagerlundin musiikki olikin orkestroituna aivan eri kuuloista kuin pianosäestys,
mikä ei tietenkään ole mikään yllätys. Todella voimakasta musiikkia ja kuvasti
hyvin roolihenkilöiden tunnemyrskyjä. Ja värikkäiden/vahvojen jaksojen
vastapainoina hiljaisia, vain muutaman instrumentin esittämiä pätkiä, jolloin
laulajille annettiin tilaa. Vastakohdat musiikin kulussa olivat minusta
kiehtovia ja olisi mukava kuulla ooppera uudelleenkin, sillä nyt varmasti
kaikkia asioita ei edes ennättänyt tajuamaan.
Oopperan
solistikunta on aivan loistavasti valittu. Äitinä oli mahtava Anne Sofie von
Otter. Hän sekä lauloi hyvin että loi erittäin uskottavan taiteeseen
keskittyneen äidin kuvan. Vammautuneena Helena-tyttärenä esiintyi Helena
Juntunen. Vaikka hän oli suurimman osan aikaa vaiti ja paikallaan, niin Juntunen
kykeni silti olemaan vahvasti läsnä. Yksi oopperan hienoimmista hetkistä oli,
kun Evan puolisoa Viktoria esittänyt Tommi Hakala suri heidän poikansa
kuolemaa. Todella koskettava hetki, jossa Hakalan laulu ja esiintyminen meni
täysin nappiin. Mutta loistavista solisteista henkilökohtainen suosikkini oli
kuitenkin Evan roolissa laulanut Erika Sunnegårdh. Ehkä se osittain johtuu
siitä, että harjoituksissa hän vielä säästeli ääntään ja esiintymistään ja
siksi jätti vielä varsin hailean kuvan itsestään. Mutta itse esityksessä hän
oli äänellisesti huikea (eikä rooli ollut mikään helppo laulettava) ja
Sunnegårdh osasi kaikin tavoin ilmaista traumatisoituneen tyttären tuskaa,
vihaa ja surua. Sellaisen roolisuorituksen edessä jää lähes sanattomaksi.
Mikäli ette ole
hankkineet lippua johonkin jäljellä olevista esityksistä (muutamia lippuja on
vielä myynnissä), niin Ooppera esitetään myös Yle Areenassa suoratoistona lauantaina
23.9. Kannattaa katsoa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti