perjantai 1. syyskuuta 2017

Sevillan parturi Aleksanterin teatterissa, 31.8.2017


Nyt on vuosi takana bloggausta oopperasta (täysin muitakaan musiikkiteatterin muotoja unohtamatta) ja paljon on ihania muistoja kertynyt. Olen vuoden mittaan nähnyt upeita esityksiä ja fantastisia solisteja; välillä olen hihitellyt esityksissä, toisinaan taas nieleskellyt kyyneliä. Ehkäpä vuoden voi kiteyttää ilmajokelaisen teepaidan tekstiin: ”Kaikki muu on turhaa paitsi ooppera”.

Uuden blogivuoden aloitin Opera Boxin vanhalla tutulla Sevillan parturilla Aleksanterin teatterissa. Tällä kertaa oli kyseessä suomeksi esitetty Parturi, mikä tekikin siitä aika veikeän; nykyään vanhoja klassikoita kuulee varsin harvoin enää käännettynä Taikahuilua lukuun ottamatta. Tykkäsin suomalaisesta tekstistä kovasti, joten kokemus oli positiivinen, vaikka yleensä kannatankin alkukielisiä versioita.

Ohjaaja Ville Saukkonen oli päättänyt laittaa teoksen oikein kunnolla överiksi. Jo alkusoiton aikana Figaro onnistui silpomaan suuren joukon asiakkaitaan samalla kuin saksien naksahtelu muodostui osaksi säestävän Sinfonietta Ariadnen soittoa. Figaron roolissa esiintynyt Markus Nieminen saikin esitellä komediallisia kykyjään oikein olan takaa. Jatkossa vauhti näyttämöllä vain kiihtyi: lavalla esiintyivät sekä espanjalaiset jalkapallofanit, Keihäsmatkojen turistit että lääkepöhnässä oleva potilaskin. Osa oivalluksista oli oikein hauskoja, osa taas meni yleisen kohelluksen piikkiin.

Laulullisesti ilta oli hieman epätasainen. Rossinin kuviot vaativat ääneltä aikamoista notkeutta ja toisilla sitä on enemmän kuin toisilla. Eniten nautin Bertan roolissa esiintyneen Reetta Haaviston laulusta; se oli komeaa kuultavaa. Odotin kiinnostuksella myös Essi Luttisen esiintymistä Rosinana, mutta rooli ei ehkä ollut hänelle aivan sopiva. Toki Luttinen kaikki kuviot lauloi, mutta ehkä rooli ei hänen äänelleen ole paras mahdollinen, sillä jotain tuntui puuttuvan. Muistelin välillä kaiholla alkuvuodesta näkemääni Rosinaa, Victoria Yarovayaa, joka suorastaan säteili roolissa.

Ehkäpä oopperan parasta antia oli tällä kerralla Hanna Hakkaraisen suunnittelemat puvut ja Miika Heikkisen maskeeraus. Niissä oli mielikuvitus päästetty valoilleen ja visuaalinen vaikutelma oli pirteä ja mukaansatempaava.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti