maanantai 13. marraskuuta 2017

Aino Ackté Aleksanterin teatterissa, 12.11.2017


Ilkka Kuusisto sävelsi oopperan Aino Acktésta jo vuodeksi 2011, jolloin se oli ehdolla esitettäväksi Kansallisoopperassa sen satavuotisjuhlien kunniaksi. Sitä ei kuitenkaan otettu esitykseen silloin, virallisena syynä heikohko libretto. Onneksi ooppera ei päässyt ihan kokonaan unohtumaan ja se (Martina Roosin muokkaamalla Pentti Savolaisen ja Juha Kandolinin libretolla) esitettiin Etelä-Savon Musiikkiteatteri ja Oopperayhdistyksen tuottamana ensin kolme kertaa Savonlinnassa ja nyt vielä kaksi kertaa loppuunmyydyssä Aleksanterin teatterissa.

Teos koostui – kuten niin moni muukin historian henkilöstä tehty oopperasta – joukosta kohtauksia päähenkilön elämästä. Muokattukaan libretto ei nyt ihan päätähuimaava ollut, mutta itse esityksessä oli tiettyä viehättävää vanhanaikaisuutta. Puvustus ja lavastus (suunnittelija Anne Peltonen) olivat kierrätysmateriaaleista ja molemmat olivat mielestäni aika onnistuneita; osa hatuista oli suorastaan hauskoja.

Ilkka Kuusiston sävellys ei ollut kuitenkaan mielestäni kovin mieleenpainuva. Ensimmäisen näytöksen jälkeen oli todettava, että parhaiten muistin siitä Gounod’n Jalokiviaarian ja Pai, pai, paitaressun, joista kumpikaan ei ollut tähän oopperaan sävellettyä musiikkia. Onneksi toisessa näytöksessä tuli Ooppera, hyi saatana! –laulu, joka tempaisi koko yleisön mukaansa ja sai ansaitut raikuvat aplodit.

Oopperan keskushenkilö oli tietenkin Aino Ackté ja hänen roolinsa laulanut Päivi Pylvänäinen. Valitettavasti Ackté jäi henkilöhahmona aika pinnalliseksi; ihan pelkkä kaunis hymy tai toisaalta jalan polkeminen kiukusta eivät riittäneet tuomaan hahmoon henkeä. Intohimo oopperaankin jäi jotenkin pintakiilloksi. Eivät muutkaan henkilöhahmot nyt kyllä syvän syviä olleet. Ehkä eniten henkeä rooliinsa sai Anu Ontronen, joka esitti sekä Ainon äitiä Emmy Achtéta, että hänen tytärtään Glorya.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti