Kokkolan oopperayhdistys toi ensimmäistä kertaa Suomessa lavalle Giacomo
Meyerbeerin oopperan Pohjantähti. Teosta esitettiin muutama kerta kesällä
Kokkolan oopperakesän yhteydessä ja nyt Helsingin Musiikkitalossa. Esitys
todisti jälleen kerran, että maailmassa on runsaasti oopperan helmiä, joita ei
juuri esitetä ja joita ei Suomessa ole nähty koskaan. En varmasti ollut ainut
yleisön joukossa, jossa tämä esitys herätti kiinnostuksen nähdä muitakin
Meyerbeerin oopperoita.
Tarinan juoni
kertoo Venäjän tsaari Pietarin ja hänen tulevan vaimonsa Katariinan
rakkaustarinan. Oikeassa elämässä liivinmaalaisesta Katariinasta on libretossa
tehty suomalainen, joten siinäkin mielessä teos sopi hyvin esitettäväksi Suomen
juhlavuonna.
Musiikkitalo ei
nyt ehkä ollut ihan paras mahdollinen lava esittää oopperaa, mutta parempi
sekin kuin se, että oopperaa ei olisi lainkaan nähty pääkaupunkiseudulla.
Lavastuksena oopperassa oli vain pari kertaa lavalla kannetut puunkarahkat,
jotka ilmeisesti esittivät Karjalan mäntyjä. Oopperan pukusuunnittelusta vastasi
Noora Salmi, joka oli luonut vain kevyesti epookkiin viittaavat asut
esiintyjille. Kukkia oli koristeina sekä hiuksissa että kapellimestarin
korokkeella ja niitä heiteltiin myös yleisölle.
Ranskankielisen
oopperan koko tekstitystä ei heijastettu laajakankaille, vaan niitä käytettiin
päätapahtumien ja ydinrepliikkien heijastamiseen mykkäelokuvien tapaan.
Ratkaisu oli todella mukava ja antoi mahdollisuuden keskittyä enemmän itse
esityksen ja musiikin seuraamiseen. Monethan valittavat oopperassa, että
tekstin lukeminen häiritsee itse esityksen seuraamista.
Meyerbeerin
musiikki on hyvin romanttista ja teoksessa on lukuisia hienoja
koloratuurinumeroita. Tällä kertaa on todettava, että ilta oli naisten. Anu
Komsi oli upea Katariinan roolissa ja hänen höyhenenkevyet korkeat äänensä
suorastaan lumosivat. Minulle uusi tuttavuus oli myös Prascovian roolissa
laulanut Anna Palamina, jonka koloratuuri oli aivan fantastinen. Myös
pienemmissä rooleissa laulaneet Johanna Lehesvuori (Natalie) ja Annastiina
Tahkola (Ekimonna) lauloivat oikein kauniista. Miehistä eheimmän suorituksen
teki ehdottomasti Gritzenko roolissa laulanut Heikki Kilpeläinen. Teoksen
huippuhetkiä olivat ehdottomasti Katariinan ja Prascovian duetto ensimmäisessä
näytöksessä sekä Katariinan aaria kahden huilun kanssa kolmannessa näytöksessä.
Molemmat olivat aivan käsittämättömän upeaa kuultavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti