Aiemmin kävin
säännöllisesti työn puolesta Frankfurtissa ja useimmiten tuli silloin poikettua
myös iltaisin paikallisessa oopperassa, mutta nyt en ole enää useampaan vuoteen
käynyt Frankfurtissa. Syksyllä Musiikkitalossa esitetyn Giacomon Meyerbeerin
Pohjantähden jälkeen minun oli kuitenkin ihan pakko talviloman alkajaisiksi
suunnistaa Frankfurtiin näkemään samaisen säveltäjän L’Africaine (Afrikatar).
Frankfurtin oopperatalo ei ulkonäöllä hurmaa, mutta tilat kyllä sopivat
oopperan esittämiseen.
L’Africainen
juoni on varsinainen sekametelisoppa. Päähenkilö on Vasco da Gama, joka on
rakastunut Inekseen, joka myös rakastaa Vascoa. Vascon joutuu vankilaan suututettuaaan
vallanpitäjät ja Ines pelastaa hänet
vankilasta avioitumalla Vascon kilpailijan Don Pedron kanssa. Don Pedro lähtee
Vasconkin halajamalle löytöretkelle mukanaan orja-Selika, joka – yllätys,
yllätys – on myös rakastunut Vascoon ja on muuten afrikkalaisen kuninkaan
tytär. Vasco seuraa Don Pedroa. Loppujen lopuksi (tässä välissä tapahtuu kaikenlaista
ja mukana on paljon muutakin porukkaa) koko löytöretkeilijäjoukko tuhoutuu
lukuun ottamatta Inesiä ja Vascoa. Vielä muutamien juonenkäänteiden jälkeen
Selika auttaa heidät pakoon ja tekee itsemurhan. Kaikki tämä ahdettuna lähes
viiteen tuntiin.
Frankfurtin
versiossa juoni oli sijoitettu avaruuteen ja afrikkalaisista oli tehty sinisiä
ulkoavaruuden olioita. Ihan ok se toimi, jos välillä unohti näkemänsä ja
kuulemansa väliset ristiriidat (avaruuspuvut vs. aaltojen loiske merellä). Olen
nähnyt Saksassa paljon hullumpiakin modernisointeja.
Meyerbeerin
musiikki oli jälleen hienoa ja kävellessäni yöllä takaisin hotellille musiikki
soi vielä täysillä päässäni. Pituudeltaan ooppera olisi tosin voinut ehkä olla
vähän lyhempi, mutta kaunista musiikki
oli.
Lavastus ja
puvustus sijoittuivat siis avaruuteen (molemmista vastasi Rainer Sellmaier) ja
ne olivat molemmat sinänsä ihan onnistuneita. Tosin avaruusolioiden siniset
trikoot eivät olleet kovin imartelevia kenenkään päällä.
Oopperan
miehitys oli mahtava. Heikkoa lenkkiä ei juuri löytynyt. Pidin kovasti Inesin
roolin laulaneesta Kirsten Mulliganista, mutta ehdottomasti suurin suosikkini
oli Selikan roolin näyttämön sivusta laulanut Irene Roberts. Roolin varsinainen
esittäjä Claudia Mahnke kun oli sairastunut, joten lavalla hänet korvasi
Caterina Panti Liberovici (teki myöskin hienoa työtä) ja roolin siis lauloi
Irene Roberts. Aivan käsittämättömän hienosti vielä lauloikin. Olin ihan
haltioissani (ja niin oli muukin yleisö). Olen varma, että tämä ei jää hänen viimeiseksi
Selikakseen.
Frankfurtin oopperatalo |
Esiintyjät |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti