Sibelius Akatemian uuden oopperaluokan ensimmäinen kokonainen ooppera on perinteisesti Mozartia ja tällä kertaa valinta kohdistui Mozartin viimeiseen oopperaan Tituksen lempeys (La clemenza di Tito). Teos ei ihan kuulu Mozartin esitetyimpiin oopperoihin ja sen aariat eivät ole kaikkein tunnetuimpia, mutta ei se myöskään ole mikään unohduksen ansaitseva teos.
Teoksen
ohjauksesta vastasi Katariina Lahti. Hän oli tehnyt teoksesta varsin ajattoman
ja androgyynin version, mikä sopiikin tähän oopperaan varsin hyvin. Anna
Sinkkosen puvustus oli kohtuullisen neutraalia ja Fabian Nybergin lavastus
perustui oviin ja muutamiin tarkoin valittuihin huonekaluihin.
Oopperan juoni
kertoo Rooman keisarista Tituksesta, joka etsii uutta puolisoa. Vitella hinkuu
roolia, mutta Titus valitsee morsiamekseen Servilian, joka on Annion salainen
rakastettu. Tästä Vitella suuttuu ja suostuttelee häneen rakastuneen Seston
surmaamaan Tituksen. Kun Titukselle selviää, että Annio ja Servilia rakastavat
toisiaan, hän valitseekin Vitellan morsiokseen. Tällä välin Sesto on ennättänyt
jo hyökkäämään Tituksen kimppuun (tietysti puukottaa vahingossa jotain muuta)
ja potee valtavaa syyllisyyttä. Sesto tuomitaan juonitteluista kuolemaan ja
Vitella tunnustaa oman osuutensa, mutta Titus armahtaa molemmat.
Säestyksestä
vastasi kauniisti soittanut Lohjan kaupunginorkesteri ja mukana oli myös
minulle uusi – positiivinen - tuttavuus Somnium Ensemble laulamassa
kuoro-osuuksia.
Tässä
oopperaluokassa näyttäisi olevan useitakin mielenkiintoisia laulajia, jotka
toivon mukaan tulevina vuosina kehittyvät entistä kypsemmiksi solisteiksi. Yksi
kiinnostavista tuttavuuksista oli Seston roolin laulanut Rachel McIntosh. Hänen
”Parto, parto, ma tu, ben mio” aariansa (klarinetin kanssa), joka on ehkä tämän
oopperan tunnetuin aaria, oli oikein onnistunut. Pidin myös Publion roolin
laulaneen Henri Uusitalon äänestä. Esitys ei ollut ehkä ihan virheetön, mutta
erittäin lupaava. Myös Annion roolin laulaneella Ruut Mattilalla on erittäin
kaunis ääni ja hänen duettonsa ”Ah, perdona al primo affetto” Servilian (Elizaveta
Rimketitchin) kanssa oli oikein hieno. Minna-Leena Lahti Vitteliana ei ollut
vielä oopperan alussa ihan parhaimmillaan, mutta väliajalla hän oli saanut
äänensä auki ja toisen näytöksen aaria kuulosti jo tosi hienolta.
Oopperaa
esitetään vielä neljä kertaa tällä viikolla, joten suosittelen lämpimästi
suuntaamaan Musiikkitaloon sitä katsomaan. Lippuja saa Ticketmasterista. Odotan
itse kiinnostuksella, miten ryhmä kehittyy tulevina vuosina, ja katseeni
suuntautuu jo heidän seuraaviin oopperoihinsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti