perjantai 1. kesäkuuta 2018

Measha Brueggergosman Suomen Kansallisoopperassa, 30.5.2018


Ensi kaudella Kansallisoopperassa esitetään Jacques Offenbachin Hoffmannin kertomuksia, jossa on mukana myös kanadalainen Measha Brueggergosman. Hän päätti myös Kansallisoopperan tämän kauden konsertillaan ”The Many Sides of Measha”. Mukana konsertissa oli myös musiikkiteatterin ammattilainen Fred Johanson, pianisti Jukka Nykänen, Kansallisoopperan orkesteri ja kuoro.

Brueggergosman (huh, taidanpa kutsua häntä jatkossa Meashaksi) tunnetaan kotimaassaan crossover-taiteilijana ja se kyllä kävi selväksi illan aikana. Alussa Measha lauloi muutaman ooppera-aarian ja totta puhuen en ollut kovin vaikuttunut. Ihan kaunis äänihän hänellä sinänsä oli, mutta vibraatto oli niin voimakas, että hyvä ettei hampaat tärisseet katsomossakin. Olinkin siis lähes helpottunut, kun ooppera-aariat loppuivat siihen.

Illan hienoin laulu Meashalta oli mielestäni negro spiritual Swing low. Hyvä sovitus ja yhteistyö oopperan kuoron kanssa sujui mainiosti. Pidin myös ylimääräisenä numerona esitetystä Leonard Cohenin Hallelujah’sta, vaikka kappale onkin kieltämättä jo perin kulunut. Mutta eivät useimmat muutkaan kappaleet nyt järin tuoreita olleet. Measha on kieltämättä kokenut esiintyjä ja hän osasi ottaa yleisönsä hienosti. Kovin kummoisena oopperalaulajana en häntä kyllä pitäisi, vaan pikemminkin viihde-artistina.

Miesäänenä konsertissa mukana ollut Johanson oli ihan ok musikaalilaulaja, mutta ei hän kyllä mitään suurta intohimoa herättänyt. Kansallisoopperan kuoro oli kuten tavallista loistovedossa; tämä joukko vääntyy moneksi. Kansallisoopperan orkesterikin sai hienon keveyden musiikkiin ja Nick Davies kapellimestarina pärjäsi ihan hyvin.

Ja pianisti Jukka Nykänen oli jälleen kerran aivan huikea. Sen lisäksi, että hän on loistava pianisti, niin hän on myös armoton esiintyjäkyky, jonka näkeminen saa aina hyvälle tuulelle.  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti