Alan olla
melkoisen hurahtanut Giacomo Meyerbeerin oopperoihin ja nyt onnistuin
aikatauluttamaan itselleni käynnin Budapestiin katsomaan Hugenotit. Hugenotit
valmistui vuonna 1836 Eugène Scriben librettoon, jota Émile Deschamps vielä vähän
muokkasi.
Oopperan
taustatarina on synkkä tositarina eli vuonna 1572 tapahtunut verilöyly, jossa
katoliset joukot surmasit tuhansia protestanttisia hugenotteja Pariisissa.
Satojen vuosien takaiset tapahtumat voisivat tuskin olla vähemmän ajankohtaisia
tänäkään päivänä vaikka kuinka yrittäisivät, kun ajattelee lukuisia julmia
terroritekoja, joita tapahtuu melkein päivittäin eri puolilla maailmaa –
otetaan nyt yhtenä esimerkkinä vaikka sunnien ja shiiojen väliset
väkivallanteot useissa eri maissa.
Oopperan
taustatarinan mukana elää myös kuvitteellinen rakkaustarina. Katolinen
Valentine on oopperan alussa kihloissa Neversin kreivin kanssa (myös
katolinen). Kuningattaren käskystä hän kuitenkin purkaa kihlauksen, sillä kuningatar
Marguerite haluaa hänen menevän naimisiin Raoul de Nangisin, protestantin,
kanssa lähentääkseen eri uskontokuntia keskenään. Valentine on rakastunut
Raouliin, joten tämä sopii hänelle. Raoul on nähnyt Valentinen aiemmin
ohimennen ja myöskin rakastunut häneen, vaikka ei tiedäkään, kuka nainen on.
Nähtyään kuitenkin Valentinen yhdessä Neversin kanssa, hän luulee heidän olevan
rakastavaisia ja kieltäytyy hurjistuneena avioliitosta. Vasta kun Valentine
paljastaa katolisten aikeet surmata Raoul, tämä uskoo Valentine rakkauteen,
mutta silloin nainen on jo naitettu Neversille. Raoul ja Valentine saavat
hieman liian myöhään tietää katolisten suunnittelevan protestanttien
joukkomurhaa voidakseen estää sen. Koska Nevers on tällä välin kuollut puolustaessaan
protestantteja, Raoulin uskollinen palvelija Marcel vihkii heidät - naisen
käännyttyä protestantiksi - avioliittoon juuri ennen kuin verenkiihkoinen
katolinen joukko surmaa heidät.
Pidin todella
paljon oopperan lavastuksesta (Balász Horesnyi). Katosta laskeutuvat ja sinne
nousevat seinämät ja suurikirjaimiset tekstit olivat mainio risteymä modernia
aikaa ja vanhanaikaisia kuvia. Lavastus vei niin mukanaan, että melkein jäi
huomaamatta, että koko oopperassa oli vain yksi huonekalu: kuningattaren tuoli.
Lavastuksen vaikuttavuutta korosti myös valaistus, jonka suunnittelijaa ei
käsiohjelmassa erikseen kerrottu.
Puvustus (Yvette
Alida Kovács) oli tehty epookkiin niin, että katoliset olivat pukeutuneet
valkoisiin vaatteisiin ja protestantit mustiin. Ratkaisu toimi todella hyvin ja
korosti eri uskontoryhmien välistä konfliktia ja jopa heidän ajattelutapojensa
eroa (ts. nautinnonhaluiset katoliset vs. ahdasmielisemmät protestantit).
János Szikoran
ohjaus oli kokonaisuudessaan onnistunut, mutta erityisen hieno oli mielestäni
oopperan loppukohtaus. Valtavat kirjaimet, jotka muodostivat sanan ARMO,
kaatuivat näyttämölle ja hajosivat palasiksi ikään kuin korostaen armon puutetta
ihmiskunnan loputtomissa sodissa.
Meyerbeerin
musiikki tässä oopperassa on suorastaan jumalallisen kaunista. Upeiden
joukkokohtauksien lomassa on vaikuttavia suvantokohtia, jossa lauletaan vain
yhden instrumentin säestyksellä (tai jopa ilman säestystä). Vaikka ooppera
väliaikoineen kesti neljä tuntia, niin kyllästymään ei todellakaan päässyt,
sillä musiikki ei päästänyt otteestaan. Minulle oopperan punaiseksi langaksi
muodostui virsi ”Jumala ompi linnamme”, jota eri sanoilla laulettiin pitkin
oopperaa, mukaan lukien järkyttävä loppu, jossa joukko kirkkoon paenneita
naisia ja lapsia surmattiin ketään säästämättä.
Hugenotteja
esitettiin alkuhuuman jälkeen varsin harvoin, kunnes se on viime vuosina
kokenut jonkinlaisen renessanssin. Syyksi on useimmiten annettu se, että
musiikki on vaativaa laulaa ja ei sitä nyt voi varsinaisesti kieltääkään.
Useimmilta solisteilta vaadittiin sekä erittäin laajaa äänialaa että kysyä
laulaa aikamoisia kuvioita. Mutta Budapestissä oli saatu kokoon huippujoukko
solisteja, joista mainitsen tässä vain muutaman. Klára Kolonits kuningatar
Margueritena oli todellakin joukon kuningatar. Roolin loputtomilta tuntuvat
upeat korkealla liitävät kuviot syntyivät ilman minkäänlaisia ponnisteluja. Ei
todellakaan ole ihme, että hän sai illan suurimman aplodit. Käsittämättömän
upea esitys! Neversin kreivin roolin laulaneella Sándor Csaballa oli ihanan
lämmin baritoni, jota oli ilo kuunnella. Hänellä oli myös joukon paras ranskan
ääntämys, vaikka ei muitakaan esiintyjiä voinut huonosta ranskasta syyttää.
Hienon roolin teki myös oopperassa mukana ollut Marcelin roolin laulanut Petri
Lindroos. Kun hän tuohtuneena esitti protestanttien taistelulauluja, niin
todella tunsi olevansa 1500-luvun Ranskassa.
Budapestin
oopperan orkesteri suoriutui raskaasta ja vaativasti urakasta kapellimestari
Oliver von Dohnányin johdolla hienosti. Musiikki oli niin vaihtelevaa, että se
ei taatusti ole helppoa orkesterillekaan, kun keskittymisen on oltava
herpaantumatonta.
Kaiken kaikkiaan
on siis pakko sanoa, että Hugenotit oli todellinen elämys ja käyn varmasti
katsomassa sitä muulloinkin, kun se sattuu sopivasti kohdalla, niin vaikuttaa
sen musiikki oli.
Jaa - et maininnut tavatessamme, että olitkin tällaisella reissulla! Olipa kiva lukea kokemuksistasi Hugenottien parissa. Näin tämän saman produktion marraskuussa 2017, ja vieläkin olen aika ajoin muistellut sitä lämmöllä. Saataisiinpa Meyerbeeriä myös Kansallisoopperaan!
VastaaPoistaNoh, oli niin paljon muuta juteltavaa, että en vielä ennättänyt tähän asti (olisi pitänyt olla väliaika). Pitikin ihan lukea kirjoituksesi uudelleen, nyt kun itsekin olin nähnyt esityksen. Olen täysin samaa mieltä siitä, että olisi tosi ihanaa, jos Kansallisooppera esittäisi jonkun Meyerbeerin oopperan!
VastaaPoista