Kun viime vuoden
lokakuussa Aleksanterin teatterissa esitettiin Giuseppe Verdin Don Carlosta, Timo
Riihosen piti laulaa kuningas Filipin rooli, mutta hän oli flunssassa ja tyytyi
vain näyttelemään roolin. Siispä odottamani Jaakko Ryhäsen Suurinkvisiittorin
ja Riihosen kuningas Filipin duetto jäi kuulematta. Saadakseni mahdollisuuden
korjata tilanne, ostin samalta istumalta lipun näiden kahden basson tammikuun yhteiskonserttiin
(Kaksi bassoa – sukupolvet kohtaavat) Tapiolasaliin. Ja hyvä, että ostin.
Ryhäsen ja
Riihosen hyvin sujuvan yhteispelin huomasi jo heidän ensimmäisestä numerostaan
Aulis Sallisen Vestmanviikin balladista (oopperasta Punainen viiva). Koko
esitys leikitteli hauskasti ennakkoasetelmalla vanhemmasta mestarista (Ryhänen)
ja nuoremmasta oppipojasta (Riihonen).
Konsertin alkuosa keskittyi suomalaisiin lauluihin (Toivo Kuula, Oskar
Merikanto). Osien välissä säestäjä, pianisti Marko Hilpo soitti Brahmsia:
kaunista, mutta vähän täyttömusiikin oloista tällä kertaa.
Toinen osa oli
omistettu oopperalle. Kaksi numeroa oli minun odotuslistallani ykkössijalla.
Ikisuosikkini Greminin aaria Tsaikovskin oopperasta Jevgeni Onegin esitti
Riihonen. Hieman harmitti, sillä olin niin toivonut esittäjäksi Ryhästä.
Greminin aaria vaatii mielestäni syvyyttä ja kypsyyttä, jota ajattelin löytyvät
runsaasti Ryhäseltä. Riihosen Gremin oli vielä ehkä vähän kevyt, joskin hyvin
hän lauloi. Odotan mielenkiinnolla, miltä hänen Gremininsä kuulostaa joskus 15-20
vuoden päästä.
Toinen odottamani
numero oli juuri yllämainittu Don Carlos (tai oikeammin Don Carlo, koska versio
oli italiankielinen). Ensin Riihonen lauloi Filipin monologin. Niin kaunista!
Ja sen jälkeen tuli loppuhuipennuksena Filipin ja Suurinkvisiittorin duetto.
Hieman balsamia viime lokakuun pettymyksen haavoihin, joskin täytyy todeta,
että Ryhänen oli lokakuussa duetossa vielä parempi kuin nyt.
Bassot lauloivat
vielä yhden ylimääräisen numeron – Oskar Merikannon Elämälle. Parhaimmillaan
bassomestarit olivat konsertissa laulaessaan yhdessä. Molemmat ovat hyviä
esiintyjiä ja kummankin bassoa kuuntelee ilokseen. Ryhäsen ääni on
ällistyttävän hyvässä kunnossa hänen ikänsä huomioiden, joskin sunnuntaina
hänellä taisi olla pientä flunssanpoikasta. Riihonen taas jatkaa kunniakkaasti
lahjakkaiden suomalaisbassojen poluilla. Toivottavasti minulla on mahdollisuus
kuulla häntä myös tulevaisuudessa, sillä hänellä on komea ääni, jonka
kehittymistä olisi mielenkiintoista seurata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti