Pjotr Tsaikovskin
oopperoista eniten esitetään Jevgeni Oneginia ja Patarouvaa. Mazeppa ja
Iolantakin vilahtavat silloin tällöin ohjelmistossa, mutta muita hänen
oopperoitaan nähdään verrattain harvoin edes Venäjälla puhumattakaan nyt sitten
muista maista. Kun siis Mariinski-2:ssa oli esitysvuorossa vuonna 2003
ensi-iltansa saanut David Pountneyn ohjaama Lumoajatar, niin sain siitä hyvän
syyn piipahtaa viikonlopuksi Pietariin.
Olin alun perin
ostanut lipun esitykseen puhtaasti oopperan itsensä vuoksi, mutta kun miehitys
lopulta julkaistiin, olin entistä onnellisempi lipustani, sillä Nastasjan
roolin lauloi Elena Stikhina, joka teki lähtemättömän vaikutuksen minuun
Kansallisoopperan Trubaduurissa viime vuonna. Hieman iloani himmensi se, että
samalla ilmoitettiin kapellimestariksi vaihtuneen Valeri Gergijevin, jonka
ikuinen myöhästely nyrppii minua aina. Tällä kertaa hän oli yllätyksekseni vain
20 minuuttia myöhässä aloituksesta, mikä Gergijevin kyseessä ollessa on oikeastaan
aikataulussa olemista ja hänen normaalistaan poiketen edes väliaika ei venynyt,
joten olin todella tyytyväinen.
Lumoajatar kertoo
tarinan ruhtinaasta, hänen vaimostaan, pojastaan ja lumoavasta naisesta - Nastasjasta.
Ruhtinas rakastuu Nastasjaan, joka rakastaakin poikaa. Vaimo on mustasukkainen
miehestään ja poika lupaa ensin kostaa Nastasjalle, mutta rakastuukin sitten tähän.
Vaimo myrkyttää Nastasjan ja ruhtinas tappaa poikansa mustasukkaisuudessaan ja
menettää järkensä. Ooppera perustuu Ippolit Shpazhinskyn näytelmään ja hän
muokkasi siitä myös oopperalibreton Tsaikovskin pyynnöstä.
Musiikillisesti
teos on hyvin Tsaikovskin kuuloista. Eniten nautin Nastasjan aariasta
ensimmäisessä näytöksessä sekä äidin ja pojan duetosta. Vaikka Elena Stikhina
oli tälläkin kertaa näytöksen tähti, niin myös ruhtinaan roolin laulanut
Vladislav Sulimsky ja ruhtinattaren roolin laulanut Olga Savova tekivät hienot
esitykset. Gergijevin johtama orkesteri hoiti teoksen varsin rutiininomaisesti;
mitään huikeita huippuja ei ollut, mutta ei myöskään mitään virheitä.
Teoksen
ohjauksesta pidin kovasti. Pountney oli koonnut hienon maailman, jossa muutamia
elementtejä vaihdellen siirryttiin öisestä metsästä ruhtinaan palatsiin.
Lavastuksessa (Robert Innes-Hopkins) ja puvustuksessa (Tatiana Noginova) oli
käytetty vain kolmea väriä: valkoista, punaista ja mustaa, mikä loi upeita
kontrasteja henkilöiden välille ja teki muutenkin visuaalisesta ilmeestä
todella vaikuttavan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti