Pidin
suunnattomasti Ulla-Lena Lundbergin vuonna 2012 Finlandia-palkinnon saaneesta
romaanista Is (Jää). Teoksen kieli oli kaunista ja tarina vei mukanaan
saariston karuun elämään. Siksi odotinkin tätä oopperaversiota vähän
ristiriitaisin tuntein – varsinkin kun librettoa ei kirjoittanut itse Lundberg,
vaan Juhani Koivisto – eikä se ollut ruotsinkielinen vaan suomeksi. Koska
kirjoitettu kieli ja musiikki ovat niin erilaisia tapoja ilmaista tunnetiloja,
toivoin positiivista kokemusta, mutta arvelin, että romaanin hienoa henkeä
olisi vaikea tavoittaa. Mutta uusi suomalainen ooppera on aina merkittävä asia,
joten jännitystä oli runsaasti ilmassa ennen esitystä.
Jää kertoo
tarinan saariston seurakuntaan tulleesta nuoresta papista Petter Kummelista ja
hänen vaimostaan Monasta, saariston asukkaista, merestä ja Petterin kuolemasta
heikkoihin jäihin.
Libreton
kirjoittaminen Jään kaltaisesta romaanista ei varmasti ole helpoimpia haasteita
maailmassa, koska teos kuvaa suurimmalta osaltaan arkielämää, joskin
haastavissa olosuhteissa. Tämä vaikeus näkyikin mielestäni kahdessa
ensimmäisessä näytöksessä, jotka jäivät jotenkin hajanaisiksi jonoksi
kohtauksia. Vasta kolmannessa näytöksessä, jotta Petter Kummelin kuolee ja
jossa käsitellään Monan surua, kerronta jäntevöityi ja huomasin kohentavani
asentoani istuimellani.
Säveltäjä Jaakko Kuusiston
(hän myös johti Kansallisoopperan orkesteria) työssä näkyi sama ilmiö kuin
libretossakin. Vaikka koko oopperan ajan musiikista kuuli, että yksi oopperan
päähenkilöistä oli itse asiassa meri, niin vasta kolmannessa näytöksessä
musiikin voima kasvoi draamaksi, joka herätti kuuntelemaan todella
tarkkaavaisesti. Kuusisto on kertonut, että hän aloitti oopperan säveltämisen
kolmannen näytöksen Monan aariasta, joka olikin yksi oopperan vaikuttavimmista
hetkistä.
Pidin oopperan
ohjauksesta (Anna Kelo), jossa arjen kauneudelle annettiin tilaa. Saaristolaiselämän
luominen oopperan lavalle on tietysti nykyteknologian avulla helpompaa kuin
joskus ennen, mutta oikean tunnelman luominen vaatii silti ammattitaitoa.
Erittäin onnistunut lavastus (Kati Lukka) ja Thomas Hasen valaistus ja
videosuunnittelu täydensivät kokonaisuuden.
Aarne Pelkonen
Petter Kummelin roolissa oli erinomainen. Pelkosella on upean luonnollinen
äänenmuodostus, joka suorastaan hiveli korvia. Yksikään ääni ei kuulostanut
ponnistetulta ja toivon totisesti, että hän tulee jatkossa esiintymään enemmän
myös Suomessa eikä vain Saksan oopperalavoilla. Hän oli muutenkin todella
uskottava kiltin pastorin roolissaan. Mari Palo teki myös hyvän roolin
kiukkuisen topakkana papinrouvana. Olen yleensä aina pitänyt myös Jeni
Packalenin esiintymisistä. Niin nytkin, vaikka hänen roolihahmonsa Irina
Gyllenin kohtaukset tuntuivat ajoittain vähän pakolla tarinaan survotuilta.
Vähän heikommista
kahdesta ensimmäisestä näytöksestä huolimatta, oopperakokemus jäi hienon
kolmannen näytöksen ansiosta kirkkaasti plussalle ja voin ehdottomasti
suositella oopperaa. Esityksiä on vielä jäljellä ja jokunen lippukin saattaa
vielä löytyä. Ja ainakin jokaisen kannattaa lukea Ulla-Lena Lundbergin romaani!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti