lauantai 23. helmikuuta 2019

Karmeliittojen keskusteluja Tukholman Kuninkaallisessa oopperassa, 9.2.2019

Yleensä Fancis Poulencin oopperatuotannon sanotaan olevan varsin kaksijakoinen: osa oopperoista on suorastaan absurdeja ja osa taas käsittelee varsin syvällisestikin uskoa. Tukholman Kuninkaallisessa oopperassa näkemäni Karmeliittojen keskusteluja kuuluu jälkimmäiseen ryhmään. 

Oopperan juoni perustuu tositarinaan: joukkoon karmeliittanunnia, jotka vain kymmenen päivää ennen Robespierren kuolemaa Ranskan vallankumouksen viimeisinä päivinä tuomitaan kuolemaan ja teloitetaan. Oopperassa aatelistyttö Blanche liittyy karmeliittoihin vallankumouksen alkuaikoina ja paettuaan välillä luostarista, liittyy muiden nunnien seuraan juuri ennen teloituksen toimeenpanoa.

Johanna Garpen ohjauksessa oli vahvalle tarinalle annettu tilaa ja lavastus (Per A. Jonsson) oli minimoitu ja kun pääosien esittäjät olivat nunnia, niin puvustuskin (Nina Sandström) oli pääosin yksinkertaista. Pidin Garpen ohjauksesta, joskin välillä hieman häiriinnyin nunnien suurieleisistä rukouksista; enpä usko että 1700-luvun karmeliittaluostarissa rukoukset olivat kuin tanssin koreografiaa. Ja moderneihin vaatteisiin pukeutuneen rahvaan tunkeutuminen nunnien keskelle pidätyshetkellä oli myös varsin erikoinen kohtaus.

Musiikillisesti teos oli varsin mielenkiintoinen. Välillä tarina vei niin vahvasti mukanaan, että musiikki jäi lähes sivuosaan, mutta ajoittain musiikki oli erittäin vaikuttavaa. Oopperan tunnetuin kohtaus on tietenkin loppu, jossa nunnat – laulaen Salve Reginaa yksi toisensa jälkeen kuolevat luoteihin. Vaikuttava kohtaus.

Oopperan solistit olivat myös erittäin hyviä. Vanhan priorittaren roolin rautaisella ammattitaidolla lauloi Anne Sofie von Otter. Ei voi kuin ihailla hänen ääntään ja esiintymistään kuolevana luostarin johtajana. Toinen erityisen hienon vaikutuksen tehnyt solisti oli Sisar Constancen roolin laulanut Sofie Asplund. Hänen äänensäkin oli kaunis, mutta erityisen mielenpainuva oli hänen esityksensä syvästi uskovana, positiivisena luostarisisarena.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti