lauantai 23. helmikuuta 2019

Orfeus Manalassa Helsingin Koservatoriossa, 16.2.2019

Helsingin Konservatoriossa esitetään parhaillaan Jacques Offenbachin teosta Orfeus Manalassa. Kävin itse katsomassa sen kakkosensi-illan. Operetti (tai ooppera) perustuu antiikin taruun Orfeuksesta, jonka vaimo Eurydike kuolee häissään ja joutuu Manalaan. Orfeus lähtee noutamaan häntä takaisin (oopperassa hyvin vastahakoisesti ja vain yleisen mielipiteen pakottamana). Eurydike on aluksi aivan tyytyväinen Manalassa Pluton kanssa, mutta sitten pääjumala Jupiter saa hänen sydämensä sykkimään. Jupiter joutuu kuitenkin muiden painostuksesta sallimaan Eurydiken lähdön Manalasta Orfeuksen kanssa, mutta määrättyään ensin, että Orfeus ei sai matkalla katsoa perässään tulevaan Eurydikeen, hän kuitenkin salamallaan säikäyttää tämän kääntymään, jolloin Eurydike ei päädykään takaisin maan päälle. Oopperasta on olemassa kaksi eri versiota ja nyt nähdään vuoden 1858 vuoden kaksinäytöksinen kantaesitysversio.

Juulia Tapolan ohjaus oli sopivan hullutteleva tarinaan ja koko toteutus (lavastus, puvustus – Pia Lasonen - ja videoprojisoinnit – Tapola) oli samassa linjassa. Koska teoksen musiikkikin on hyvin leikittelevää, niin ohjaus sopi siihen mielestäni mainiosti.

Vaikka joku ei ole kuullutkaan tästä teoksesta, niin Offenbachin musiikista löytyy taatusti kaikenlaista tutunkuuloista. Vähintäänkin lopun cancan on jokaiselle tuttu. Kokonaisuutena musiikki on hyvin mukaansatempaavaa, joten tätä teosta voi suositella myös niille, jotka eivät ole ehkä kaiken suurimpia klassisen musiikin ihailijoita.

Illan solisteista pidin eniten Jupiterin roolin laulaneesta Jarkko Salmisesta. Hän oli sekä ääneltään että olemukseltaan sopivan jyhkeä Jupiterin rooliin. Akseli Ferrand ja Helmi Huczkowski tekivät myös kelpo suoritukset illan pääparina. Pirteän esityksen tekivät myös Pluton roolin laulanut Niilo Erkkilä ja John Styksin roolin laulanut Ilmari Leisma. Kieltämättä osasta solisteista kuuli, että heidän oopperauransa oli vasta alkuvaiheissa, mutta jostakinhan sitä kokemusta on alettava kerätä.

Esityksiä on vielä jäljellä, joten suosittelen ostamaan lippuja www.konservatorio.fi –sivun kautta.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti