tiistai 5. helmikuuta 2019

Xerxes Frankfurtin oopperassa, 2.2.2019

Olen varmasti useamman kertaa maininnut, että olen suuri barokkioopperoiden ystävä. Valitettavasti niitä esitetään Suomessa turhan harvoin minun makuuni, mutta onneksi muualla Euroopassa niitä on useammin ohjelmistossa. Tällä kertaa pääsin katsomaan Georg Friedrich Händelin vuonna 1738 ensi-iltansa saaneen oopperan - Xerxes - viimeisen esityksen tällä kaudella Frankfurtin oopperassa.

Ooppera kertoo kuningas Xerxeksestä, joka on jättänyt morsiamensa prinsessa Amastren. Nyt hän ihastuu veljensä Arsamenen rakastettuun Romildaan. Romildan sisko, Atalanta on myös rakastunut Arsameneen. Lukuisten kiemuroiden jälkeen Arsamene ja Romilda menevät naimisiin, Xerxes palaa takaisin Amastren luo ja Atalanta päättää etsiä uuden miehen itselleen. Ooppera on erikoinen sekoitus hauskuutta ja draamaa – ikään kuin juonen kirjoittaja ei olisi oikein osannut päättää, onko kyseessä komedia vai tragedia.

En erityisemmin pitänyt Tilmann Köhlerin ohjauksesta. Ei se nyt huonoin näkemäni modernisointi ollut, mutta ruoan ja juoman heittely pitkin pöytää ja näyttämöä ei ollut makuuni. Kai sen jotakin korkealentoista oli tarkoitus symboloida, mutta minusta se oli lähinnä mautonta.

Onneksi Händelin musiikki korvasi ohjauksen omituisuuden. Xerxes on täynnä mitä upeimpia lauluja ja aarioita ja kuulija ennättää tuskin toipua edellisestä kuin uusi musiikillinen tykitys alkaa. Ja kun solistijoukko oli ilman poikkeuksia korkeatasoinen, niin yleisö todella sai rahoilleen vastinetta. Vaikka Xerxeksen ensimmäinen aaria Ombra mai fu on varmasti oopperan tunnetuin, niin se on vain alkua. Jokaisella solistilla on oma tähtihetkensä tai oikeammin useita sellaisia. Ja onneksi useat aariat esitettiin myös orkesterin ja yleisön välissä olevalla pienellä kävelysillalla, jolloin yleisö pääsi kuulemaan esitykset mahdollisimman läheltä.

Illan solisteista oli oikeasti mahdotonta valita suurinta suosikkia. Jos ihan hiuksia halkomaan alan, niin ehkäpä Katharina Magieran Amastrella oli oopperan vaikuttavin aaria; hänen upean alttonsa ja orkesterin yhteistyö hänen ensimmäisessä aariassaan oli järisyttävää. Zanda Švēde Xerxeksenä oli juuri sopivan reteä rooliin. Louise Alderin Romildalla oli huimaavia aarioita ja Lawrence Zazzon kontratenori oli upeassa vireessä. Ja kun vielä Elizabeth Sutphenin Atalanta oli juuri sopivan itsekkään pikkutyttömäinen livertelijä, niin eihän musiikillista antia voinut kuin ihailla.


Frankfurtin ooppera- ja museo-orkesteri säesti teoksen periodisoittimilla. Epäilin aluksi vähän, miten hyvin pienehkön orkesterin musiikki takariveille asti kuuluu, mutta aplodeista päätellen kauempanakin istuvat pääsivät nauttimaan orkesterin hienosta soitosta. Kaiken kaikkiaan upea ooppera vähemmän onnistuneesta ohjauksesta huolimatta. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti