Edellisen kerran kävin katsomassa Jacques
Offenbachin opera buffan (tai operetin) Kaunis Helena pari vuotta sitten Istanbulissa
ja tykästyin kovasti turkkilaisiin soleisteihin. Nyt Teatro Productions esittää
kolme kertaa kyseisen teoksen uutena suomenkielisenä käännöksenä Espoon
Sellosalissa.
Tarinassa Paris haluaa saada hänelle palkinnoksi
luvatun Helenan ja osallistuu valeasussa visailuun, jonka hän voittaa. Helenan
mies huijataan lähtemään matkalle ja Paris onnistuu viettelemään Helenan, joka
kuvittelee kaiken tapahtuvan unessa. Helenan mies palaakin yllättäen kotiin ja
Paris joutuu poistumaan. Loppujen lopuksi Paris palaa – jälleen valepuvussa –
ja Helena lähtee hänen mukaansa.
Ohjaaja Ville Saukkonen oli siirtänyt tapahtumat
Antiikin ajoista pohjoiseen Sportian valtakuntaan, kauneuskilpailujen ja visailujen
aikaan, mikä sopi tähän teokseen ihan mukavasti. Osa tarinaan kirjoitetuista vitseistä
oli vähän kulahtaneita, mutta kyllä sieltä muutama ihan oikeasti riemastuttava
sutkaus löytyi. Ohjauksessa tehtiin lempeästi pilaa pohjoismaisesta urheiluhulluudesta
ja roolihahmot oli viety kunnolla karikatyyreiksi. Ja mikäpä siinä. Jos ei
alunperinkään odota vakavaa draamaa, niin kyllä tämä teosta voi ihan toimivana viihdehöttönä
muun viihteen joukossa pitää.
Lavastemestari Antti Pylkkäsellä oli ollut varsin
rajattu työmäärä, sillä lavastus koostui parista pylväästä, liikuteltavista
seinäelementeistä ja muutamasta penkistä. Niistä sai kyllä yllättävän vaihtelevan
taustan tarinalle rakennettua sängystä laivaan ja ”piilopaikkojakin” solisteille
löytyi, kun tarina vaati olemaan näkymättömissä toiselle solistille. Puvustaja
Riia Lampinen oli tehnyt oivaa työtä. Jotkut hahmoista oli asuiltaan
hykerryttävän hauskoja ja kokonaisuus toimi.
Esityksen orkesterina toimi Teatro Ensemble, joka oli
kuitenkin niin pienilukuinen, että jäin itse vähän kaipaamaan lisää tehoa (=soittajia)
kunnon vauhdin aikaansaamiseksi. Kaunis Helena on kuitenkin varsin vauhdikas
teos ja Saukkosen versiossa pannaan välillä kunnolla ranttaliksi. Silloin
orkesterikin olisi voinut pauhata paremmin mukana, jos se olisi ollut vähän
suurempi.
Sinänsähän teos sisältää paljon mukaansatempaavia
lauluja, joten sopivan solistikunnan kohdalle sattuessa esitys voi olla todella
hieno. Tällä kertaa minulla oli hieman vaikeuksia valita suosikkiani. Aki
Alamikkotervo teki herkullisen roolin kuningas Menelaoksena ja hänen äänensäkin
sopi rooliin erittäin hyvin. Pidin myös Kaisa Närerannan (Helenan) äänen
sävystä kovasti. Pieniä kauneusvirheitä laulusta löytyi, mutta se saattoi mennä
myös ensi-iltajännityksen piikkiin. Olisin mielelläni kuullut vähän selvemmin Oresteen
roolin laulanutta Eeva Serdijieviä, mutta hän painotti laulujoensa sanoja niin
erikoisesti, että en oikein tahtonut saada selvää sanoista enkä nuoteista.
Hahmona hän kyllä oli mainio.
Erikoiskiitokset täytyy tällä kertaa antaa myös teoksen
tanssijoille Oskari Kymäläiselle ja Isabella Nevanlinnalle. He toimivat
mainiosti tarinan lisähenkilöinä, kalusteiden siirtäjinä ja hienona
visuaalisena lisänä kauniisti ja ilmeikkäästi tanssien.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti