maanantai 13. tammikuuta 2020

Mare ja hänen poikansa Aleksanterinteatterissa, 12.1.2020


Olen aiemminkin kommentoinut sitä ikävää tosiasiaa, että eri maiden suurissa oopperataloissa tavataan esittää aina niitä muutamaa samaa oopperaa, jotka kaikki ovat nähneet jo ties kuinka monta kertaa. Siksipä olenkin aina yhtä ilahtunut, kun joka taho ottaa asiakseen tuoda näyttämölle myös jotain harvinaisempaa. Nyt Helsingin oopperayhdistys esittää Aleksanterinteatterissa Tauno Pylkkäsen oopperan Mare ja hänen poikansa, joka perustuu Aino Kallaksen teokseen. Ooppera on vuodelta 1945 ja edellisen kerran ooppera on esitetty samaisessa Aleksanterin teatterissa vuonna 1953. Oopperan kuultuani en voi kuin kysyä, että miksi ihmeessä teosta ei ole koskaan tuotu ”uuteen” oopperataloon.  

Ooppera kertoo Maresta, jonka  mies ja seitsemästä pojasta kuusi on kuollut taisteluissa. Nyt viimeinenkin (Imant) haluaa johtaa kapinaa hallintoa vastaan. Säästääkseen poikansa hengen Mare ilmiantaa kapinan. Muut kapinalliset tapetaan, mutta Imant vain haavoittuu. Kun poika herää ja tajuaa Maren petoksen, hän tappaa itsensä. Mare ilmoittaa kapinallisten perheille, että hän on syypää kapinallisten kuolemaan ja joukko surmaa hänet.

Oopperan musiikki on todella voimakasta, tunnekylläistä ja ilmaisuvoimaista. Libretto oli ajoittain hieman vanhahtavaa kieltä, mutta sopii ohjaukseen ihan mukavasti. Ohjaaja Ville Saukkonen oli siirtänyt tapahtumat saksalaisen ritarikunnan ajoista vuoteen 1940, mikä ideana oli hieno, mutta ontui hieman käytännön toteutuksessa, kun Viljandin linnan hallitsijat laulavat Neitsyt Mariasta ja heiluttavat samalla Stalinin muotokuvaa.

Tämä ooppera todella kolahti minuun. Voimakas tarina, hieno musiikki ja useampi hyvin suoriutunut laulaja. Tällä kertaa lavan seniorikaarti vei voiton muista esiintyjistä. Esa Ruuttunen Mangona oli kuin luotu rooliin ja Marjukka Airas Marena teki vaikuttavan roolin epätoisena äitinä. Ihan lopussa Airaksen ääni alkoi jo väsyä, mutta sen saattoi kyllä tulkita myös musertuneen äidin luhistumisena. Myös Henri Tikkasen Komtuurina oli onnistunut. Muutamat ylä-äänet eivät tulleet ihan puhtaina, mutta kokonaisuus oli silti hyvä. Kuinkahan upea ooppera olisi ollutkaan, jos Imantin roolin olisi laulanut joku muu kuin Tero Halonen, jonka äänimateriaali ei valitettavasti riittänyt rooliin. Imantille oli loppuun kirjoitettu äärimmäisen liikuttava osuus, joka olisi varmaan saanut kyyneleen silmäkulmaan vähän paremman laulajan käsissä.

Kuten niin usein Saukkosen ohjauksissa, tässäkin teoksessa oli mukana muutama tanssija. Jaakko Hutchingsia Tuomas-pukkia en oikein ymmärtänyt, mutta Jacob Börlin ja Lauri Peltonen tekivät upean esityksen toisen näytöksen juhlakohtauksessa. Ollapa itsekin noin notkea ja liikkuva! En löytänyt käsiohjelmasta koreografian tekijää, joten jo he tekivät itse myös esityksen koreografian, niin todella lahjakkaita ovat.

Oopperasta on vielä kolme esitystä jäljellä, joten kipin kapin ostamaan lippuja tähän historialliseen esitykseen (www.ticketmaster.fi). 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti