maanantai 13. tammikuuta 2020

Viemäreitä ja toimareita Turun Musiikkiopiston salissa, 11.1.2020


Turun oopperataide ry:n esittää tänä vuonna Atso Almilan säveltämää Viemäreitä ja toimareita -oopperaa useamman kutakuinkin loppuunmyydyn näytännön verran Turun Musiikkiopiston tiloissa.  

Ooppera kertoo kaupungin viemäritoimen johtajasta Tapio Granlundista, joka joutuu tukalaan tilanteeseen, kun jätevesiputkiston vuoto pitäisi paikallistaa. Uusi toimitusjohtaja Kiira Pimiä vaikuttaa teflonpintaiselta ja insinööri Janette Saikku, jonka erikoisalana vuotojen etsintä on, osoittauutukin huijanneen tutkintotodistuksensa. Lopussa vuoto löytyy, toimitusjohtaja paljastuu paholaiseksi ja arkkipiispa Anne Helminen karkottaa hänet eli kaikki päättyy hyvin.

Jos aloitetaan positiivisista asioista, niin on erinomaista, että paikalliset oopperayhdistykset innostuvat oopperoiden esittämisen kaltaisista rankoista projekteista. Esityksestä aisti esiintyjien innon (no, ehkä varsin flegmaattista nuorten kuoroa lukuunottamatta) ja suuri osa katsojistakin eläytyi esitykseen aktiivisesti. Muutamat legopalikoilla toteutetut ja valkokankaalle heijastetut kohtaukset olivat oikein mukavia ja jopa hauskoja. Muistettava on myös, että paikallisten oopperayhdistysten kautta saadaan myös monesti lavalle uusiakin oopperoita, kuten tämäkin ooppera. Siinäpä ne hyvät puolet sitten olivatkin.

Musiikillisesti teos ei ollut mikään mestariteos vaan varsin helpostilaulettavaa kertakäyttömusiikkia. Neljän hengen orkesteri soitti aivan salin sivussa ja sen verran hentoisesti, että suurimman osan aikaa en edes juuri noteerannut säestystä. Ja kun vielä libreton (Tapani Tolonen) riimittelykin oli tehty mentaliteetilla ”siitä mistä aita on matalin”, niin kokonaisuus ei nyt varsinaisesti häikäissyt. Valitettavasti muutenkin oopperaa katsoessani mieleeni tuli lähinnä suomalaisen pikkupaikkakunnan harrastelijakesäteatteri, jossa näytelmä laulettiin. Teos tulvi nälväisyjä naapuripaikkakuntia kohtaan, viemärihuumoria ja epämääräistä kohellusta, jolla ei ollut mitään tekemistä juonen kanssa.

Suurimmalla osalla esiintyjistä ääni ei valitettavasti alkuunkaan riittänyt edes tämäntyyppisen kevyen oopperan esittämiseen. Pääosan esittäjä (Teemu Mustonen) oli sentään kohtuullisen hyvä laulaja (ainakin muihin verrattuna), joten siitä kiitos. Samoin arkkipiispa Anne Helmisen esittäjä (Kirsti Tuominen) teki ihan hienon pienen roolin.

En ole varma, oliko oopperaseurue päätynyt esityssaliin taloudellisista syistä, mutta kovin katsojaystävällinen paikka ei ollut. Kun sekä kaikki istuimet että esiintyjät ovat samalla tasolla, niin sääliksi kävi takarivin katsojia; mahtoivatkohan he nähdä esityksestä yhtään mitään. Ehkä osittain tämän vuoksi, kuvaaja (Andy Pilke) heijasti välillä pätkiä esityksestä valkokankaalle, mutta kuva oli kyllä joko oudosta kulmasta tai tärisevä tai väärin valaistu, joten ihan hirveästi siitä ei aina iloa ollut.

Oopperaa esitetään vielä pari kertaa ensi viikonloppuna, joten ihan kannatuksen vuoksi se kannattaa käydä katsomassa. Lippuja saa osoitteesta www.lippu.fi.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti