maanantai 21. maaliskuuta 2022

Iloinen leski Helsingin Konservatoriossa, 5.3.2022

Vaikka en nyt ihan maailman suurin operettien ystävä olekaan, niin päätin kuitenkin vähän kuin kannatuksen vuoksi käydä katsomassa Helsingin Konservatorion esityksen Franz Leharin operetista Iloinen leski. Kyseessä on varmaan yksi maailman tunnetuimmista opereteista, jonka sävelet ovat monille tuttuja – silloinkin, kun he eivät tiedä, mistä laulut ovat alun perin lähtöisin. 

Iloinen leski kertoo nuoresta ja rikkaasta leskestä Hanna Glawarista, jota useampikin mies yrittää hurmata takaisin avioliiton satamaan. Monilla on tosin motiivina pikemminkin raha kuin rakkaus. Kaikenlaisten ihmissuhdekiemuroiden jälkeen oikea rakkaus löytyykin kreivi Danilo Danilowitschistä.

Lauantai-iltapäivä sujui ihan mukavasti Leharin musiikin parissa, vaikka itse esitys nyt ei ihan muotovalio ollutkaan. Markku Nenosen ohjaus oli varsin tylsä ja jostain syystä akustiikka ei salissa toiminut kunnolla ja äänet ikään kuin hukkuivat matkalla. Yleensä Helsingin Konservatorion konserttisalin akustiikka on ihan hyvä, joten en oikein ymmärtänyt, mihin äänet katosivat.

Ehkä osittain huonosta akustiikasta johtuen en siis juuri vakuuttunut solisteista. Suosikikseni tällä kertaa muodostui kreivi Daniloa esittänyt Jere Hölttä. Hänkin toki puski ylä-ääniään, mutta ainakin hänen näyttelemisensä sopi kevyeen operettiin erinomaisesti.

Helsinki Concordia -orkesteri suoriutui soitostaan oikein hyvin, joskin heidänkin soittonsa kärsi samoista akustiikkaongelmista kuin koko esitys.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti