Wolfgang Amadeus Mozartin ooppera Taikahuilu ei ole koskaan kuulunut suosikkeihini. Olen nähnyt siitä täsmälleen yhden kiinnostavan produktion, jonka kävinkin sitten katsomassa kaksi kertaa. Normaalioloissa en siis olisi vaivautunut katsomaan Tampereen oopperan Taikahuilua, varsinkin kun se esitettiin suomeksi, mutta kun solisteina oli Tuomas Katajala, Arttu Kataja ja Tuuli Takala, niin päätin käyttää maaliskuisen kevätlauantain Tampereella käyntiin.
Heti aluksi on todettava,
että valitettavasti Arttu Kataja oli sairastunut ja hänen tilallaan Papagenona
lauloi näyttämön sivusta Ville Rusanen ja lavalla roolin näytteli Johan
Krogius. Rusanen suorituikin tehtävästään kiitettävästi, vaikka lavan sivusta
laulaminen aina vähän vaikuttaakin esityskokemukseen.
Taikahuilun
perustarinahan kertoo miehestä (Tamino), joka rakastuu naiseen (Paminaan),
jonka äiti (Yön kuningatar) yrittää kaapata vallan Sarastrolta. Nuoripari
joutuu erilaisiin koettelemuksiin, mutta saavat lopussa toisensa, Yön
kuningatar häviää ja sivurooleissa olleet Papageno ja Papagenakin saavat
toisensa. Koko oopperan tarina on täysin hölmö ja sen on tulkittu viittaavan
vapaamuurareihin ja siitä on tehty jos jonkinlaisia versioita vuosien varrella,
mutta se ei kyllä millään lailla tee itse tarinasta sen fiksumpaa.
Henkilöhahmot ovat kliseisiä ja itse kertomus suorastaan misogyyninen.
Ohjaaja Tuomas Parkkinen
oli sijoittaunut tarinan 1930-luvun Yhdysvaltoihin, mutta itse ohjaus oli
varsin mitäänsanomaton. Parhaalla tahdollanikaan en voi sanoa, että ohjaus
olisi parantanut kertomusta millään lailla. Pikemminkin päinvastoin: kun teema
on noin typerä, niin kannattaisi vetää kerralla överiksi ja tehdä produktiosta
kunnon satu.
Koska roolihahmot on
tehty niin kliseisiksi, niin esiintyjienkin on vähän vaikeaa nyhjäistä
tyhjästä. Tuomas Katajala ja Tuuli Takala tekivät ihan kelpo suoritukset, mutta
eivät hekään kyenneet hahmoista mitenkään henkeäsalpaavia tekemään, molemmat
saivat joitakin vuosia sitten huomattavasti paremmat suoritukset aikaiseksi
Suomen Kansallisoopperan edellisessä Taikahuilussa, joka onkin se ainut
kiinnostava versio Taikahuilusta, jonka olen nähnyt.
Ehdottomasti parhaasta
roolisuorituksesta tässä produktiossa vastasi Yön kuningattaren roolin laulanut
Suvi Väyrynen. Yön kuningattarella tosin onkin oopperan upeimmat ja taatusti
tunnetuimmat aariat laulettavina ja Väyrynen osasi laittaa peliin riittävästi
”helvetin raivoa”, jotta yleisökin heräsi kevyestä apatiastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti