sunnuntai 2. lokakuuta 2022

Taikahuilu Kansallisoopperassa, 28.9.2022

Wolfgang Amadeus Mozartin Taikahuilu on vuodesta toiseen yleisön suosikki monissa oopperataloissa. Itse en oikein enää jaksa sitä kuunnella, jollei luvassa ole poikkeuksellisen hieno solisti tai jotain muuta erityistä. Poikkeuksena Taikahuilu-väsymykseeni on ehdottomasti Berliinin Komische Operin tuotanto Taikahuilusta, joka nähtiin ensimmäisen kerran Kansallisoopperan lavalla keväällä 2016 ja on nyt uusintakierroksella. Näin sen nyt kolmannen kerran ja aina vain jaksan ihailla esitystä.

Jos nyt joku ei ole sattumalta vielä kuullut oopperan juonta, niin lyhykäisyydessään se on seuraava: Tamino rakastuu Paminaan, jonka äiti (Yön kuningatar) yrittää kaapata vallan Sarastrolta. Nuoripari joutuu erilaisiin koettelemuksiin, mutta saavat lopussa toisensa, Yön kuningatar häviää ja sivurooleissa olleet Papageno ja Papagenakin saavat toisensa.

Komische Operin tuotanto on rakennettu mykkäelokuvien tyyliin eli resitatiivit on jätetty pois ja niiden sijalla on puhekuplia. Lisäksi mukana on piirrostekniikkaa ja sarjakuvamaisuutta. Esitystä on vähän vaikea kuvailla ja se on parasta nähdä itse. Itse nautin suunnattomasti oivaltavista piirroksista ja teksteistä ja koko esityksen visuaalisuudesta – en kai muuten olisi sitä kolmea kertaa käynytkään katsomassa.

Taminon roolissa lauloi jälleen kerran Tuomas Katajala ja luonnollisesti esitys oli loistava. Minulle tärkeätä Taikahuilussa on myös Yön kuningatar, jossa toivon kuulevani voimakasta ja notkeaa äänenkäyttöä. Tällä kertaa roolin lauloi Anu Komsi ja olipa mielenkiintoinen esitys. Komsin ääni ei ole kovin voimakas, joten periaatteessa minun olisi pitänyt olla pettynyt, mutta Komsin tulkinta oli huikaisevan hieno. Hän sai kevyeen ääneensä sellaista pirullisuutta, että paremmasta ei ole väliä ja olin todella ihastunut hänen esitykseensä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti