sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Ariadne auf Naxos Aleksanterinteatterissa 27.8.2016


ARIADNE AUF NAXOS 27.8.2016

Kävin katsomassa Richard Straussin Ariadne auf Naxoksen Aleksanterinteatterissa viime lauantaina (ensi-ilta). Odotin esitystä innolla, sillä kyseessä on vähän tavallisesta poikkeava ooppera, joka koostuu kahdesta osasta: prologista ja oopperasta. Osat ovat erilaisia, mutta toisiinsa nivoutuneita. Vähän yksinkertaistettuna voisi sanoa, että prologissa sähelletään ja oopperassa ollaan niin traagisia, niin traagisia.

Teoksen tapahtuminen siirto Wienistä Venäjälle vaikutti vähän päälleliimatulta, mutta onneksi se ei itse oopperassa juuri häirinnyt. Olen nähnyt paljon kauheampiakin ”nykyaikaistamisia” eri oopperoissa. Kokonaisuutena teos oli oikein onnistunut. Lavastus ja puvustus toimivat hyvin (Zerbinettan peruukit oli kyllä kauheita, mutta kai niilläkin jokin viesti oli) Aleksanterinteatterin näyttämön pienuuden aiheuttamista haasteista huolimatta. Fiksua kyllä myös näyttämön viereisiä aitioita käytettiin hyväksi; ne antoivat ihan mukavaa lisäpotkua esitykseen.

Harmi, että primadonna eli Emriikka Salonen oli flunssassa ja hänen laulunsa supistui muutamaan nuottiin prologissa, mutta kaikeksi onneksi hänen roolinsa sivusta laulaneet Hedvig Paulig ja Miina-Liisa Värelä tekivät hyvää työtä. Itse pidin erityisesti Värelän suorituksesta: kaunista, kaunista! Ja laulamattakin Salonen sopi ulkonäöllisesti tosi hyvin murheen alhossa räytyvän Ariadnen rooliin. Toinen korviani hyväillyt ääni oli Bacchuksen esittäjällä Mika Nisulalla. Ihanan lämmin tenoriääni. Ja pidin myös Ann-Marie Heinon debytoivasta säveltäjästä. En ole ihan varma, miten uskottavaa hänen ihastumisensa höpsöön Zerbinettaan oikein oli, mutta kerrankos oopperoiden juonet nyt ovat kaikkea muuta kuin uskottavia. Tuskin kukaan oopperoita nyt realististen juonien vuoksi käy katsomassa.

Pakko on vielä mainita silmiähivelevän kaunis tanssija, Oskari Nyyssölä. En tiedä, mitä kultamaalia hänen päälleen oli levitetty, mutta toimi!   

Voin siis lämpimästi suositella tätä oopperaa muillekin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti