sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Odysseuksen kotiinpaluu Metropolian konserttisalissa 3.9.2016


ODYSSEUKSEN KOTIINPALUU

Mikä ihana oopperaesitys! Vaikka tämä Claudio Monteverdin ooppera on vuodelta 1640 ja juoni on kreikkalaisista taruista, niin esitys on ehdottomasti näkemisen arvoinen. Barokkioopperaa ei Suomessa liikaa esitetä, joten on aivan upeaa, että Metropolian konserttisalissa pääsi siitä nauttimaan. Konservatorion konserttisali kun on vielä erinomaisten julkisten liikenneyhteyksien ääressä, kirjaimellisesti kivenheiton päässä Ruoholahden metroasemasta.

Varsin tyypillisesti barokkioopperalle, juonta käsiohjelmasta lukiessa oli vähän vaikea pysyä kärryillä kuka on kuka, mutta kun tarinan näkee näyttämöllä, henkilöt käyvät hyvin selviksi.

Metropoliaan oli luotu todella minimalistinen lavastus eli taustalle heijastettiin kuvia ja muutamassa kohtauksessa esiintyi yksi tuoli, mutta lisää en itse asiassa koko oopperan aikana kaivannutkaan.  Puvustus oli myös hieno Penelopen kreikkalaistyylisesta lesken asusta useiden muiden henkilöiden absurdiin lomamuotiin.

Hienointa oli tietysti musiikki. Ooppera suorastaan tulvi todella hyviä laulajia. Minun oli heidän joukostaan suorastaan vaikea valita suosikkejani, mutta ehkä juuri ja juuri voisin sanoa, että Katariina Heikkilän Penelope ja Jarno Lehtolan Telemakhos olivat suurimmat suosikkini. Heikkilän ääni soi todella kauniisti ja oli ihanan täyteläinen. Lehtolan tenori taas oli kuin luotu rooliin, toivoin vain, että hänellä olisi ollut enemmänkin laulettavaa!

Pidin myös taustalla tanssivasta tanssi- ja liikekuoro Physical Operasta. He itse asiassa toimivat välillä lavasteina mm. esittäessään meren aaltoja. Ja Helsingin Monteverdi-orkesteri kuulosti myös korviini oikein hyvältä, vaikka en mikään barokkimusiikin asiantuntija olekaan.   

 
Juliste: Jenni Väre

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti